Berlingske Business

Lundbeck betalte halv mia. til kopiselskaber

Lundbeck
Foto:

Medicinalkæmpe betalte kopiproducenter for at stoppe salget af kopimedicin.

Ifølge en 464 sider lang afgørelse fra EU-Kommissionen betalte den danske medicinalkoncern Lundbeck i perioden 2002-2003 knap en halv mia.

kr. til fire kopiproducenter, der som modydelse afstod fra at sælge kopier af Lundbecks populære medicinalprodukt Cipramil i Europa.

Det skriver Børsen.

Forliget lagde ikke låg på patentstriden mellem Lundbeck og selskabets konkurrenter, men holdt konkurrencen ude, indtil Lundbeck kunne
lancere en afløser til Cipramil.

Lundbeck har hovedsæde i Valby, København. Onsdag d. 6. marts. (Foto: Torkil Adsersen/Scanpix 2013)

»Vi havde kun interesse i at holde dem ude, så længe vi kunne opretholde vores eksklusivitet,« siger selskabets juridiske direktør, Mette
Carlstedt, til Børsen.

»Vi kalder det kunsten at spille en taberhånd (i kortspillet poker, red),« skriver Lundbeck i et internt dokument.

lundbeck

EU-Kommissionen vurderer, at Lundbeck betalte konkurrenterne et beløb, der svarer til den indtægt, kopiselskaberne kunne forvente at tjene,
hvis de havde lanceret deres eget produkt. For kopiproducenterne har der således ikke været tale om et regulært tab, men Lundbeck derimod undgik et prisfald, som ville have ført til endnu større tab end omkostningerne ved at indgå forlig.

Novos insuliner består vigtig eksamen i USA

Lundbeck har tidligere været i vælten for lignende aftaler. Sidst i 2013 hvor selskabet modtog en bøde på 700 mio. kr. af EU for at indgå
konkurrencestridige aftaler.

Lundbeck får 150 mio. dollar for ny Alzheimers-aftale

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen