Berlingske Business
10:38Bjarne Corydon ny chef for Børsen

Løven retter opkøbskanonen mod USA

Løven retter opkøbskanonen mod USA - 1
Koncernchef Gitte Aabo vil bruge mere af Leo Pharmas pengetank til opkøb. Foto: Niels Ahlmann Olesen Foto:

Leo Pharma lavede i slutningen af 2015 sit største opkøb nogen sinde. Løven fra Ballerup er dog stadig sulten og vil gerne købe op på det amerikanske marked. Pengekassen bugner fortsat.

Medicinalselskabet Leo Pharma købte i 2015 op for over fem milliarder kroner, lancerede et nyt innovationscenter til 500 millioner kroner og gennemførte en større rokade i selskabets ledelse. Løven fra Ballerup, der er specialiseret i hudsygdomme, har dog ingen planer om at lette foden fra speederen i 2016.

Trods et historisk stort milliardopkøb af japanske Astellas Pharmas dermatologiportefølje, der blev endeligt lukket i sidste uge, har Leo Pharma fortsat masser af penge i tanken, som selskabet vil bruge på opkøb.

Medicinal

Ved udgangen af 2015 rådede Leo Pharma over en egenkapital på over 25 mia. kr., viser selskabets årsregnskab, der bliver offentliggjort tirsdag. I kølvandet på det japanske opkøb retter Leo nu blikket mod USA, som er verdens største marked for lægemidler.

»Vi har stadig en del penge tilbage, så opkøb står fortsat meget højt på vores ønskeliste. Opkøbet af Astellas-porteføljen styrker jo især vores markeder i vores internationale region og i Europa, men i mindre grad USA. Så vi er meget interesserede i at lave opkøb, der kan styrke os i USA. Løven er stadigvæk sulten,« siger Leo Pharmas topchef, Gitte Aabo.

Mangler pondus i USA

Modsat andre tunge danske medicinalselskaber som eksempelvis Lundbeck og Novo Nordisk, der har langt størstedelen af deres omsætning i USA, har Leo Pharma kun ti pct. af sit salg på det amerikanske marked. Hele, 70 pct. af selskabets omsætning ligger således i Europa.

»Den fordeling afspejler jo vores rødder. Leo er et selskab, som snart har eksisteret i 108 år, men vi har kun været i USA siden 2010. Det betyder, at der er en række af vores behandlinger, som ikke er til stede på det amerikanske marked,« siger Gitte Aabo.

26BUSTommy-Ahlers.jpg

Ballerup-selskabets omsætning landede i 2015 på knap 8,5 mia. kr., der svarer til en stigning på omkring seks pct. sammenlignet med 2014. Til gengæld er Leo Pharmas driftsresultat faldet med 67 mio. kr., hvilket selskabet forklarer med, at det har øget sine investeringer.

Bundlinjen i Leo Pharma er faldet markant fra 2014 til 2015 – fra et overskud på 1,5 mia. kr. for to år siden til et årsresultat i 2015 på 645 mio. kr.

Udsving på realkreditobligationer

Det store skred i overskuddet hos Leo Pharma skyldes især, at selskabet investerer tungt i dansk realkredit.

»Vi investerer vores penge efter en meget langsigtet strategi, som er lagt af Leo Fondet. Hovedparten af vores investeringer er i danske realkreditobligationer, hvor der kan være visse udsving. Det kan godt i et enkelt finansår give ret store udsving, hvilket det så har gjort i 2015. Vi kigger meget på den lange bane og er ikke så optagede af vores finansielle indtægter. Vi er langt mere optagede af vores driftsresultat,« siger Gitte Aabo.

Så hvis Mario Draghi skruer op for renterne, så bliver jeres bundlinje bedre?

»Ja. Det er konsekvensen af, at vi 100 pct. ejet af en fond. Det betyder, at de penge, vi løbende tjener, bliver i virksomheden og kan geninvesteres. Store dele af midlerne står i danske realkreditobligationer, hvor vi så følger de udsving, der er på markedet.«

26BUShenrik-hart.jpg

Er det egentlig hensigtsmæssigt for en virksomhed, at bundlinjen afhænger af, hvad Mario Draghi foretager sig? Det er jo ikke noget, I har indflydelse på…

»Det er jo kun regnskabsteknik, som ikke har betydning for virksomhedens langsigtede strategi. Det at være fondsejet oplever vi som en meget stor fordel, fordi vi kan tænke og agere langsigtet og foretage store investeringer, som vi har gjort i 2015,« siger Gitte Aabo.

Foruden det milliardstore opkøb i Astellas skød Løven fra Ballerup sidste år omkring 500 mio. kr. ind i et nyt innovationscenter, der skal skabe digitale løsninger til mennesker med psoriasis.

06BUSCEO-Gitte-Aabo-Leo-Pha.jpg

Satsningen fik navnet Leo Innovation Lab og så dagens lys i november 2015. Det ultimative mål er at skabe medicinalindustriens svar på Danske Banks Mobilepay.

»De muligheder, som den digitale udvikling bringer med sig, vil medføre en disruption i sundhedsindustrien på en måde, som vi slet ikke rigtigt kan forestille os det nu. Jeg kan se en masse muligheder for dermatologi, hvor vi kun lige er begyndt at kradse i overfladen. Det er jo alt lige fra tage et billede af sin hudsygdom og måske at få en diagnose til at få en onlinekonsultation eller indløse dine recepter over nettet,« siger Gitte Aabo.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen