Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Løven køber sig til kunstig intelligens

Leo
Leo Innovation Lab, med direktør Kristian Hart-Hansen spidsen, har købt sig ind i det finske health tech-selskab Combinostics. Foto:

Leo Pharmas iværksætter-satsning, Leo Innovation Lab, køber sig ind i finsk teknologiselskab, der med brug af kunstig intelligens er ved at udvikle et analyseværktøj, der kan hjælpe læger med at opdage og kortlægge komplekse sygdomme.

Medicinalselskabet Leo Pharma skød sidste år 500 mio. kr. ind i et nyt innovationscenter, der skal skabe digitale løsninger til mennesker med hudsygdomme. Få uger efter startsskudet købte Leos innovationssatsning den danske app Eat Better og kan nu løfte sløret for endnu et digitalt indkøb.

26BUShenrik-hart.jpg

Leo Innovation Lab har sikret sig en bid af den finske teknologi virksomhed Combinostics, der med brug af kunstig intelligens er i færd med at udvikle en analysemetode, som i fremtiden kan diagnosticere sygdomme og forudsige deres forløb.

Leo ønsker ikke at offentliggøre købsprisen, men oplyser, at selskabet har sikret sig en ejerandel på 7,5 pct. af den finske tech-virksomhed. Combinostics fokuserer primært på demens, men det er forventningen, at selskabets teknologi vil kunne bruges i andre sygdomsområder.

»De teknologier og den brug af data og algoritmer, der udvikles af firstmovers inden for health-tech i dag, er ekstremt interessante for os,« siger Kristian Hart-Hansen, der er direktør for Leo Innovation Lab.

26BUSTommy-Ahlers.jpg

Den grundlæggende målsætning hos Leo Innovation Lab er, at enheden skal skabe digitale løsninger til mennesker med psoriasis. Og Kristian Hart Hansen mener altså, at det finske teknologiselskab har et værktøj i hænderne, som kan hjælpe ham med at ramme den målsætning.

»Brugen af kunstig intelligens er stadig på et meget tidligt stadie inden for medicinalverdenen, men de muligheder, der ligger i området, er utroligt spændende. Den måde, Combinostics bruger data på – gennem algoritmer og machine learning – er meget interessant for os, så vi ser gode muligheder i et samarbejde, der på sigt kan indgå i løsninger til mennesker med hudsygdomme,« siger Kristian Hart-Hansen.

Leo Pharmas innovationsprojekt har tætte bånd til moderselskabet i Ballerup, men rent fysisk til huse ved Strøget i København, hvor rammerne ligger meget langt fra det typiske kontormiljø i et stort medicinalselskab. Foreløbigt har projektet fået et mandat på tre år fra Leo Pharmas bestyrelse.

Leo Innovation Lab har tidligere anslået, at man kommer til at beskæftige i omegnen af 40 mennesker i Danmark. Foruden hovedkvarteret i København har innovationsprojektet underafdelinger i både London, Paris og Toronto.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen