Berlingske Business

Løven køber op for milliarder

Leo Pharma i Ballerup
Leo Pharma har for godt fem mia. kr. sikret sig japanske Astellas' dermatologiske portefølje. Foto:

Medicinalselskabet Leo Pharma gør nu alvor af sin opkøbssult og sikrer sig for godt fem mia. kr. en større portefølje af dermatologi-produkter fra japanske Astellas. Opkøbet er det største i Leo Pharmas historie.

Leo Pharma gør onsdag middag alvor af sit lange opkøbstilløb og betaler godt fem mia. kr. for en større portefølje af dermatologi-produkter. Sælgeren er japanske Astellas, der nu overdrager sin dermatologi-forretning til Løven fra Ballerup. Det oplyser Leo Pharma i en meddelelse.

Leo Pharma kalder opkøbet for et afgørende skridt mod at styrke selskabets væksthistorie. Opkøbet er det største i Leo Pharmas mere end 100 år lange historie og vil sikre, at omsætningen i det danske selskab vil vokse med mere end 20 pct.

Leo

I begyndelsen af september fortalte Leo Pharmas topchef, Gitte Aabo, at det danske medicinalselskab var gået på opkøbsjagt.

»Vi kigger lige nu på, hvad der findes af opkøbsmuligheder, som skal gøre os i stand til at bringe flere løsninger frem til patienterne. Opkøb er en vigtig strategisk prioritet for os, men om end vi er sultne, så er vi stadigvæk kræsne,« sagde Gitte Aabo.

Med det nye opkøb får Leo Pharma et solidt fodfæste i lande som Kina og Rusland og øger sin tilstedeværelse mærkbart på en række andre markeder.

»Vi glæder os meget over denne mulighed og ser frem til at arbejde tæt sammen med Astellas om at sikre en gnidningsløs overførsel af porteføljen. Med vores udvidede portefølje vil vi kunne tilbyde patienterne et endnu bredere udvalg af behandlingsløsninger til deres individuelle behov. Det at være førende inden for dermatologisk pleje handler for Leo Pharma om at gøre en virkelig forskel i menneskers hverdag,« siger Gitte Aabo i en pressemeddelelse om opkøbet.

Leo Pharma i Ballerup - det tidligere Løvens kemiske fabrik - l

Siden 2009 har medicinalselskabet Leo Pharma sat alle sejl til for at forvandle sig fra en nordeuropæisk virksomhed til en global spiller. Undervejs har Leo Pharma kastet sig over en række nye markeder, så selskabet i dag er repræsenteret i 61 lande.

Leo Pharma forventer, at handlen med japanske Astellas falder endeligt på plads i første kvartal af 2016.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen