Berlingske Business
07:32Det skal investorerne holde øje med i dag

»Løven« drager sultent på opkøbsjagt

Leo
Leo Pharmas topchef, Gitte Aabo, drager på opkøbsjagt med et helt nyt ledelsesteam. Trods en voksende sult efter nye muligheder forbeholder Gitte Aabo sig retten til at være kræsen. Foto:

Med flere nye medlemmer i topledelsen er medicinalvirksomheden Leo Pharma gået på en opkøbsjagt, der skal booste virksomhedens fremtidsudsigter. Leo-topchef Gitte Aabo drager sultent af sted, men sætter ikke tænderne i hvad som helst.

Siden 2009 har medicinalselskabet Leo Pharma sat alle sejl til for at forvandle sig fra en nordeuropæisk virksomhed til en global spiller. Undervejs har Leo Pharma kastet sig over en række nye markeder, så selskabet i dag er repræsenteret i 61 lande. Med en større rokade i topledelsen som seneste skud på stammen er topchef Gitte Aabo nu klar til at sætte yderligere turbo på at transformere den danske medicinalvirksomhed til et globalt selskab med udsyn.

»Det er naturligt, at vi foretager nogle ændringer i vores ledelse og organisation sådan, at vi i langt højere grad får en virksomhed, hvor beslutningskompetencerne ligger lokalt. Min overbevisning er, at hvis man vil lave en forandring i en virksomhed, så skal man starte fra toppen. Derfor har det også været vigtigt for mig at opbygge et team, som i langt højere grad afspejler et stærkt fokus på markederne, så vi i vores topledelse har vores tre regioner repræsenteret,« siger Gitte Aabo.

06BUSCEO-Gitte-Aabo-Leo-Pha.jpg

Leo-topchefen har derfor inddraget cheferne fra koncernens regioner - Europa, International og USA - i topledelsen. Det handler dybest set om at få de centrale salgsfolk helt ind i medicinalvirksomhedens kommandocentral.

»Den forandring er en naturlig del af det, at vi som virksomhed skal være langt bedre til at bruge vores kræfter, energi og fokus på at forstå det enkelte marked og den diversitet, der findes i markederne. Samtidig skal vi bruge mindre tid på at diskutere interne forhold. Vi skal eksempelvis i topledelsen bruge mindre tid på at diskutere interne budgetter«, siger Gitte Aabo.

Leo Pharma lancerede tidligere på året en 2020-strategi, der har særlig fokus på vækst gennem eksterne partnerskaber og integrerede løsninger. Strategien hedder »Helping Sarah« og går ud på, at Leo Pharma efter fem år med fokus på at ekspandere geografisk og udvide paletten af lægemidler til behandling af hudsygdomme nu også skal tilbyde patienterne løsninger og støtte, der rækker ud over selskabets lægemidler mod psoriasis, eksemer, solskader og acne.

Og nu er turen så kommet til det næste skridt i strategien: Opkøb. Gitte Aabo lægger ikke skjul på, at Leo Pharma er særdeles aktiv, når det kommer til netop det punkt.

»Vi kigger lige nu på, hvad der findes af opkøbsmuligheder, som skal gøre os i stand til at bringe flere løsninger frem til patienterne. Opkøb er en vigtig strategisk prioritet for os, men om end vi er sultne, så er vi stadigvæk kræsne,« siger Gitte Aabo.

Leo Pharma kigger bredt og har både mindre, innovative selskaber i kikkerten, der kan styrke den danske virksomheds pipeline, men er også interesseret i et større opkøb, der kan styrke den globale struktur. Fællesnævneren for købsturnéens mål er dog, at den rette kandidat skal kunne bringe kvalitetsmidler inden for hudsygdomme med ind i puljen.

Giite aabo

For Leo Pharma udgør Europa omkring halvdelen af forretningen, mens det amerikanske marked, hvor selskabet er til stede med ganske få produkter, blot udgjorde omkring 11 pct. af forretningen i 2014. Og den fordeling af selskabets geografiske fordeling bliver der ikke lavet radikalt om på frem mod 2020, vurderer Gitte Aabo.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen