Berlingske Business

Levermedicin vil snuppe salgsrekorden

Thulesen Dahl kræver sundhedsmilliarder i finanslov
Den primære årsag til, at omsætningen på Gileads levermedicin tordner i vejret, er, at det er afsindigt dyrt at blive behandlet med, forklarer Nordeas chefrådgiver, Michael Borre. Foto:

Medicin til behandling af kræft og diabetes sælger mest som gruppe, men kigger man på de enkelte produkter, er det præparater mod gigt og leverbetændelse, der topper.

Med et samlet salg på hele 70,5 mia. kr. topper gigtmidlet Humira listen over de største medicinske sællerter i 2014.

Den placering bliver dog så godt som umulig at holde, da levermedicinen Sovaldi fra ranglistens andenplads med stor sandsynlighed vil stryge helt til tops i 2015-udgaven. Det er det amerikanske selskab Gilead Sciences, der har gjort det til en guldrandet forretning at sælge medicin mod den smitsomme leversygdom hepatitis C.

medicon

Den primære årsag til, at omsætningen på Gileads levermedicin tordner i vejret, er, at det er afsindigt dyrt at blive behandlet med, forklarer Nordeas chefrådgiver, Michael Borre.

»Det er et rigtig, rigtig dyrt lægemiddel. Det koster omkring 500.000 kr. for en behandling. Medikamentet bruges til at behandle type C leverbetændelse, som faktisk ikke er et ret stort sygdomsområde, men hvis vi tager de globale briller på, så taler vi altså stadigvæk om, at det er et trecifret millionantal, der lider af sygdommen,« siger Michael Borre.

Diabetes

Gilead fik sit middel på markedet i december 2013 og mere end fordoblede sin omsætning i 2014. Siden har Gilead lavet en videreudvikling af Sovaldi, der under navnet Harvoni nu har overtaget førerpositionen fra sin forgænger.Gilead Sciences aktiekurs er over de seneste fem år steget med over 220 pct.

Medicinal

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen