Berlingske Business

Leo Pharma vil udvikle medicinalindustriens svar på MobilePay

06BUSCEO-Gitte-Aabo-Leo-Pha.jpg
Leo Pharma satser på at udvikle en smart web- og app-baseret løsning, som skal gøre hverdagen og behandlingen lettere for patienter med en kronisk hudsygdom, forklarer administrende direktør i Leo Pharma, Gitte Aabo. Foto: Claus Bech

Det er ikke kun i finansverdenen, at virksomhederne arbejde på at møde kunderne på deres smartphones og tablets. I Ballerup har medicinalvirksomheden Leo Pharma kastet sig ud i at udvikle sit eget »Projekt X«, som skal munde ud i en virtuel løsning for moderne patienter med hudsygdomme.

At være medicinalselskab handler ikke længere kun om at finde nye molekyler, afprøve dem i forsøg med dyr og mennesker, gøre lægerne opmærksomme på den nye medicin og sikre, at medicinen kommer sikkert frem til apotekerne.

Hvis man vil gøre sig håb om vækst, må man derud, hvor patienterne befinder sig, nemlig i den digitale virkelighed. I hvert fald, hvis man som medicinalvirksomheden Leo Pharma udvikler medicin mod kroniske hudsygdomme som f.eks. psoriasis.

Giite aabo

Som et led i en ny strategi satser Leo Pharma derfor på at udvikle medicinalindustriens – eller i hvert fald dermatologiens – svar på Danske Banks MobilePay og Googles mange nye, virtuelle platforme. En smart web- og app-baseret løsning, som skal gøre hverdagen og behandlingen lettere for patienter med en kronisk hudsygdom, og som alle kan bruge, uanset om der står Leo Pharma eller et andet medicinalselskab på den medicin, de tager.

»Det bliver vores Projekt X inden for medicinalindustrien, ligesom Danske Bank har deres inden for finansverdenen,« siger Gitte Aabo i et interview, som Berlingske Business Søndag bringer.

Hun henviser til, at Danske Bank i øjeblikket under stort hemmelighedskræmmeri arbejder med et nyt, kundedrevet digitaliseringsprojekt, som skal munde ud i et slags virtuelt banklokale, som man kan gå rundt med i lommen.

»Hvordan vores løsning kommer til at se ud, ved jeg faktisk ikke endnu. Men tager vi psoriasisområdet, bliver det en løsning, som vi vil tilbyde alle med sygdommen, uanset om man bliver behandlet med et Leo Pharma-produkt eller ej – lidt ligesom Danske Banks MobilePay,« siger Gitte Aabo, der forventer at kunne lancere den endnu ukendte digitale løsning på udvalgte markeder i 2016-17.

Leo Pharma i Ballerup - det tidligere Løvens kemiske fabrik - l

Skal kunne udveksle erfaringer

Drømmen er at udvikle en løsning, hvor patienter både kan komme i kontakt med hudlæger, udveksle erfaringer med andre patienter, finde relevant information og data og få råd og vejledning om alt fra håndtering af stress over makeup og påklædning til rejser og motion. Samtidig skal det være muligt at købe sin behandling online på et autoriseret netapotek.

Inspirationen, både hvad angår udvikling af produkter, der lever op til patienternes ønsker og behov, og udviklingen af digitale løsninger og serviceydelser, der hjælper patienterne, henter Leo Pharma både internationalt, hvor udviklingen i farmaindustrien går i retning af større patientfokus, og hos nogle af de danske virksomheder, der er længst fremme med innovation inden for det medicinske og medicotekniske område.

MKT

Novo Nordisk og Coloplast er således tydelige inspirationskilder. Men også »consumer good«-industrien inspirerer. Der er tale om salver, cremer og gel, som skal føres på huden, og når man bevæger sig væk fra den rent kliniske snak om effektivitet, kvalitet og sikkerhed, nærmer man sig uvilkårligt den del af industrien, der beskæftiger sig med kosmetik, og som hører til blandt de mest forbrugerorienterede i verden.

Det betyder ikke, at Leo Pharma skal til at være en kosmetikvirksomhed, understreger Gitte Aabo. Men selskabet ønsker at levere nogle løsninger, som tilgodeser behov gennem hele rejsen som patient. Gitte Aabo taler også om en »holistisk« tilgang til patienten.

Selv om løsningen først og fremmest skal være en hjælp i hverdagen for patienter med f.eks. psoriasis, håber Leo Pharma på, at det ultimativt vil være med til at øge salget. I dag når Leo Pharma reelt kun omkring fem pct. af alle psoriasis-patienter med en effektiv behandling. Halvdelen får aldrig en diagnose, og af dem, der får en diagnose, indløser kun halvdelen recepten på lægemidlet, mens mange af dem, der henter medicinen på apoteket, bruger den forkert og derfor ikke får fuldt udbytte af behandlingen.

Men får patienterne større viden og kontrol med deres medicin, vil det også automatisk øge salget. Hvor meget vil Gitte Aabo dog ikke komme med et bud på. Fremover vil hun nemlig holde Leo Pharmas finansielle mål tæt ind til kroppen.

02BUSleo.jpg

Vil nå ud til 70 millioner mennesker

I 2009, kort efter at hun var tiltrådt som adm. direktør i Leo Pharma, lancerede Gitte Aabo og den øvrige koncernledelse en strategi, »Going for Gold«, som havde det overordnede finansielle mål, at Leo Pharma skulle vokse med mindst ti pct. om året.

Målet blev næsten nået. Den gennemsnitlige årlige vækst, hvis man medregner Leo Pharmas tilbagekøb af forretningen i USA, blev på ni pct.

»Det er jeg rigtig godt tilfreds med. I Leo Pharma vil vi hellere sætte målet højt, og så nå næsten i mål, end at sætte det for lavt,« siger Gitte Aabo.

Men denne gang bliver det altså udelukkende antallet af patienter, hun ønsker at nå ud til, hun vil oplyse – nemlig 70 millioner i 2020 mod 48 millioner i 2014.

Hvorfor vil du ikke melde finansielle mål for kerneforretningen ud?

»Jeg vil være meget ærlig og sige, at selvfølgelig har vi også finansielle mål, ligesom vi har mål for, hvordan vi ser engagementet hos vores medarbejdere. Men når jeg rigtig gerne vil holde fast i at kommunikere om vores patientmål, er det, fordi, det er det, der motiverer os og binder os sammen hos Leo Pharma. Dernæst synes jeg, at det er det vigtigste.

Hvis jeg begynder at tale om de finansielle mål, tager de meget let fokus, fordi det kan være lettere at forholde sig til end patientmålene. Men man må ikke være i tvivl om, at vi også er ambitiøse i forhold til at drive en sund forretning. Det to ting går hånd i hånd,« siger Gitte Aabo.

Leo Pharma omsatte i 2014 for 7,9 mia. kr. og havde et overskud på driften på 762 mio. kr. Resultatet efter skat landede på 1,5 mia. kr., hvilket skyldes, at selskabet tjener godt på at forrente sin egenkapital, der ultimo 2014 lå meget tæt på 25 mia. kroner.

18BUSpille2.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen