Berlingske Business

Leo Pharma sætter kløerne i Genmabs topchef til kæmpesatsning

Genmabs topchef Jan van de Winkel.
Topchef i Genmab Jan van de Winkel. Foto:

I 2017 træder Leo Pharma ind i en ny æra med satsningen på et nyt lægemiddel til behandling af psoriasis. Selskabet, der er kendt for sine salver og cremer overvejende mod hudsygdomme, vil i fremtiden tilbyde endnu flere biologiske lægemidler. Derfor har Leo Pharma hentet Genmabs topchef Jan van de Winkel til bestyrelsen for at trække på hans mangeårige erfaringer inden for bioteknologi.

Det skriver dagbladet Børsen.

- Vi vil gerne styrke vores bestyrelse, specielt på det farmaceutiske område, og han er en af de bedste skikkelser, man kan finde. Vi er meget glade for, at han vil komme ind i vores bestyrelse, siger Jukka Pertola, formand for bestyrelsen i Leo Pharma og topchef for Siemens i Danmark, til dagbladet Børsen.

21BUSLeo-Innovation-110410.jpg

Selskabets administrerende direktør, Gitte Aabo, har på ti år skabt en vækstplatform med store milliardinvesteringer. Etableringen af biotekforretningen vil kræve endnu flere investeringer, hvor hun ser frem til at trække på Jan van de Winkels ekspertise både i forhold til opkøb, udvikling og produktion.

Leo Pharma, der er Danmarks ældste lægemiddelvirksomhed, fik i februar godkendt antistoffet Kyntheum til behandling af psoriasis i USA, og venter nu på den europæiske godkendelse af produktet.

Psoriasismarkedet i USA alene anslås at have en værdi på omkring 35 mia. kr, når man medregner de biologiske lægemidler. Det tal ventes at blive fordoblet over de næste 5-10 år.

21BUSGitte-Aabo-143857.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen