Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Lars Rebien vandt væddemål, da han forudså Trumps sejr

BM
Lars Rebien Sørensen. Novo Nordisks afgående topchef, Lars Rebien Sørensen, taler på lederkonferencen ND Dagen 2016 om "mennesket og lederen Lars Rebien Sørensen". Foto:

Novo Nordisks afgående topchef, Lars Rebien Sørensen, var sikker på, at republikaneren Donald Trump ville blive USAs næste præsident. Så sikker, at han indgik et væddemål om en dyr flaske vin. Lars Rebien Sørensen viste sig at have næse for den slags, for Trump vandt som bekendt valget. Og Novo-bossen vandt sin vin.

Hvem Lars Rebien Sørensen indgik væddemålet med, fremgik ikke, da han tidligere på dagen kom ind på sine evner som politisk spåmand på Netværk Danmarks lederkonference i København. På scenen blev han interviewet af DR-journalist og TV-vært Ask Rostrup om blandt andet det amerikanske valg, hvor Novo Nordisk ufrivilligt blev inddraget i valgkampen, da de høje medicinpriser i USA kom på agendaen. Og i den forbindelse var det så, at Novo-bossen fortalte om sit væddemål, og hvorfor han troede, at Donald Trump ville løbe af med sejren. Det blev samtidig en stikpille til både mediernes valgdækning og elitens snæversyn, også uden for landets grænser.

»Jeg vil gerne afsløre, at jeg har vundet en dyr flaske rødvin ved at forudse vinderen af valget allerede for seks måneder siden. Det var fordi, det slog mig i dækningen af dansk politik, hvor ikke-stuerene Dansk Folkeparti har været i mange år i Danmark i forhold til de faktiske valgresultater for Dansk Folkeparti. Man kan også kigge på valgresultatet i England, hvor den akademiske elite forudsagde, at selvfølgelig skulle England forblive i EU. Men man spurgte ikke den del af befolkningen, som ikke har fået del i den velstandsstigning, der er sket som følge af globaliseringen. Man syntes, de var lidt latterlige. Og den danske dækning af valgkampen i USA var så åbenlys ensidig, at man næsten skammede sig. Objektiviteten var fuldstændig ude af vinduet. Blot for at sige, at det ikke overrasker mig, at Trump bliver præsident i USA,« lød det fra Lars Rebien Sørensen.

01BUSNovoRiis-112937.jpg

Under valgkampen i USA blev Novo Nordisk angrebet hårdt af bl.a. demokraten Bernie Sanders, som opfordrede konkurrencemyndighederne til at granske de høje medicinpriser i USA. Sammen med Elijah Cummings, medlem af Repræsentanternes Hus, opfordrede Bernie Sanders forbundsmyndighederne til at indlede en undersøgelse af Novo Nordisk, Sanofi, Eli Lilly og Merck, som politikerne mistænkte for at have koordineret priserne på insulin. Omvendt lovede Donald Trump i valgkampen at rulle Obamacare tilbage, hvilken han dog efter valget har modificeret lidt.

Lars Rebien Sørensen blev spurgt, om Trump derfor var Novo Nordisks foretrukne kandidat. Til det lød svaret fra Novo-bossen.

»Vi blander os ikke i valget af præsidentkandidat i USA. Vi har ikke hørt så meget om, hvilken politik han vil føre, men jeg tror og håber på, at han vil omgive sig med dygtige rådgivere, som gør ham i stand til at reformere det politiske system i USA. Han er jo i den situation, at han har flertal i både kongressen og i senatet, så det er en helt anden slagkraftig politisk ledelse, end vi har set de sidste mange år i USA. Så jeg er sådan set optimistisk,« lød det fra Lars Rebien Sørensen.

02BUSNovo-side6-7-170705.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen