Berlingske Business

Lars Rebien: Fedmemiddel overgår forventninger

LRS
Overskrift
Novo Nordisks adm. direktør Lars Rebien Sørensen har netop opjusteret forventningerne til regnskabsåret 2015, hvor også et af selskabets nyere produkter klarer sig over topchefens forventninger. Foto:
 

Det nyligt lancerede produkt mod fedme, Saxenda, klarer sig bedre end Novo Nordisk havde forventet. Der er dog stadig lang tid til, at markedet er modent.

Er du tyk? Så snup en løbetur og pak frituregryden væk. Sådan har den gængse behandling mod overvægt lydt i mange år, men der er måske er skift på vej.

Lars Rebien Sørensen sælger hverken løbesko eller frituregryder, han sælger derimod medicin mod overvægt. Som administrerende direktør for Novo Nordisk har han været med til at sende et af de første midler mod svær overvægt på markedet. Saxenda, som lægemidlet hedder, er stadig ungt og gør ikke stort væsen af sig i Novo Nordisks kvartalsrapport, men det går godt, forsikrer Lars Rebien Sørensen:

»Jeg vil vove at sige, at det gør en smule bedre end vores forventninger, men vores forventninger var omvendt også beskedne,« siger han.

LRSJB

Når Lars Rebien Sørensens forventninger fra starten af var moderate, så skyldes det ovenstående råd med løbeskoene og frituregryden. Fedme er nemlig blevet set på som et kulturelt og socialt fænomen indtil for ganske nyligt.

Novo Nordisk

I mio. kr.2. kvt. 20152. kvt. 2014Ændr.
i pct.
Omsætning52.25941.97225%
Driftsresultat26.33916.76657%
Nettoresultat18.21913.45235%
Egenkapital39.11136.6617%
Antal ansatte39.65840.226-1%

»Så der kommer til at gå lang tid, inden vi kan få en gennemgående refusion, og det kommer sandsynligvis kun til at ske i USA. Men vi overgår vores egne forventninger, og vi er ledende målt på værdi (salg målt i kroner, red.)« lyder det fra Lars Rebien Sørensen.

Søren Løntoft-Hansen, der er Novo Nordisk-analytiker hos Sydbank, mener også, at fedme-markedet i USA først og fremmest skal have tid til at modnes. Men han er også positiv på Novo Nordisks vegne.

»Det er en dyr behandling, og man skal overbevise betalerne om at betale seks-syv gange mere for Saxenda end for nogle andre brandede produkter. Men jeg må sige, at når jeg kigger på receptdata, så tager Novo Nordisk markedsandele. Og hvis man kigger på værdien af markedet, så tager de store markedsandele, fordi deres produkt er dyrere,« siger Søren Løntoft-Hansen.

Novo-direktør er på vej ind i Carlsbergs bestyrelse

Novo Nordisk lancerede Saxenda i april i år, men i marts meldte man ud, at salget af Saxenda formentlig ikke vil nå blockbuster-potentiale inden for fem år. Det vil sige, at salget af fedmemidlet ikke vil overstige en milliard dollar om året før 2020.

TV: Novo Nordisk opjusterer

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen