Berlingske Business
17:42

Læger sladrer om Novo-hemmelighed til milliarder

Novo Nordisk
Læger og analytikere havde svært at holde de fortrolige oplysninger for dem selv, da et afgørende studie af Novo-midlet Victoza mandag blev præsenteret i USA. Foto:

Deltagere ved en stor diabeteskonference i USA lækkede fortrolige oplysninger på Twitter fra afgørende studie om Novo-sællerten Victoza. Først en time senere sendte Novo en officiel meddelelse ud. Alle regler er overholdt, lyder det fra Novo Nordisk.

Læger er normalt kendt for deres evne til at beskytte og håndtere sensitive oplysninger. Det karaktertræk var dog ikke i højsædet, da omkring 1000 læger og analytikere sent mandag aften dansk tid deltog i en præsentation på en stor diabeteskonference i USA, hvor en række professorer gennemgik et afgørende studie om Novos milliard-sællert Victoza.

Novo

Det er nyhedsbureauet Bloomberg, der kan fortælle, hvordan arrangørerne hos the American Diabetes Association (ADA), havde overordentlig svært ved styre deltagernes lyst til at dele fortrolige oplysninger fra det såkaldte LEADER-studie om Novo-midlet på sociale medier. De omkring 1000 tilstedeværende i den store konferencesal var ellers på forhånd blevet advaret mod at sende de nye detaljerede informationer om diabetes-midlet ud i cyber space, men lige lidt hjalp det.

Få minutter inde i præsentationen lå nøgleoplysninger om Novo-midlets evne til at reducere risikoen for hjertekarsygdomme til skue på flere forskellige Twitter-konti. Arrangørerne bad straks - også på Twitter - deltagerne om at fjerne de klausulerede informationer, der dog for længst var spredt for alle vinde.

Først en times tid senere valgte Novo Nordisk at sende en officiel meddelelse ud, så detaljerne fra Victoza-studiet også blev tilgængelige for resten af verden. Det hører dog med til historien, at Novo-præsentationen i USA blev afholdt på et tidspunkt på døgnet, hvor det ikke var muligt at handle selskabets aktie hverken i Danmark eller USA.

Det undrer dog alligevel Michael Friis Jørgensen, der er aktieanalytiker i Alm. Brand Markets, at Novo ikke blot offentliggjorde studie-resultaterne i samme minut, som præsentationen af datapakken blev skudt i gang i USA.

»Jeg forstår ikke, hvorfor Novo ikke sendte en meddelelse ud tidligere. Jeg ved godt, at det er et show og en event, hvor der skal trækkes opmærksomhed, men Novo kunne jo eksempelvis sagtens have sendt en meddelelse ud i samme minut, som konferencen gik i gang. Det kan være, at det er en lille fodfejl fra Novo Nordisk, der heldigvis ikke har haft nogen betydning, da der ikke er nogen, der har kunnet misbruge informationerne,« siger Michael Friis Jørgensen.

02BUSMads-Krogsgaard-Thomse.jpg

Hos Novo Nordisk understreger pressechef Katrine Sperling, at den danske diabeteskæmpe har overholdt alle regler, når det gælder offentliggørelsen af resultater fra det store Victoza-studie.

»Ifølge ADAs klausuleringsregler må Novo Nordisk først kommunikere i det øjeblik præsentationen på kongressen er færdig«, skriver Katrine Sperling i en mail.

Hos Michael Friis Jørgensen er holdningen til den type præsentationer klar: De hører fortiden til.

»Tiden er løbet fra den slags præsentationer, hvor en lille gruppe får særlige informationer. Med mobiltelefoner og Twitter får du jo dine powerpoint-præsentationer på nettet i en fart. Der er ingen skade sket i det her tilfælde, men der er så mange muligheder for at offentliggøre informationer på sociale medier, som bliver givet i små fora,« siger Michael Friis Jørgensen.

Hos Novo anerkender Katrine Sperling, at deltagerne på den store amerikanske diabeteskonference havde svært ved at holde tæt.

»Novo Nordisk har naturligvis overholdt alle ADAs regler omkring klausulering på de nyheder, vi har præsenteret på kongressen. At der muligvis er deltagere, der har brudt embargoen på LEADER, må være en sag mellem ADA og de pågældende«, skriver Katrine Sperling.

Hovedkonklusionen fra det store Victoza-studie blev offentliggjort allerede i foråret, hvilket sendte Novo-aktien kraftigt i vejret. Til gengæld røg aktien langt ned i kulkælderen tirsdag, da investorer og analytikere havde fået tygget detaljerne i den store resultatpakke igennem. Aktionærerne havde simpelthen forventet at blive forkælet med studieresultater på et endnu højere niveau. Det store aktiefald svarede nogenlunde til, at Novo fik barberet godt 50 mia. kr. af sin markedsværdi.

Novo Nordisks diabetesmirakel kan give et kurshop

Konklusionen på Victoza-studiet blev, at brugen af Novo-midlet reducerer risikoen for hjertekarsygdomme med 13 pct. Med studiet lykkedes det for Novo at gøre Victoza til det blot andet diabetesmiddel i verden, som har vist sig at reducere risikoen for hjertekarproblemer.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen