Berlingske Business

»Kulturen i Novo minder meget om den i Mærsk«

Novo skaber 450 job med milliardinvestering i Hillerød
ARKIVFOTO. Foto:

Sådan ser Eivind Kolding kulturen i Novo-gruppen, Mærsk og Danske Bank. Han kender alle tre ikonvirksomheder indefra.

Virksomhedskulturen i Novo-gruppen, som er Danmarks største målt på aktiekursen, har store ligheder med kulturen i A.P. Møller - Mærsk, som er det største herhjemme målt på omsætning.

Det vurderer Eivind Kolding, der er topchef i Novo Nordisk Fondens holdingselskab, Novo A/S. Få danske topchefer har arbejdet i toppen af så store og så centrale erhvervsklenodier, som Eivind Kolding. De seneste halvandet år har han arbejdet i Novo. Tidligere har han været øverste bankdirektør i Danske Bank og før det skibsreder i A.P. Møller - Mærsk.

10BUSEivind-Kolding-2-14144.jpg

»Det er alle tre virksomheder, som be-stemt har en vigtig rolle i dansk erhvervsliv. Der er store ligheder mellem Mærsk og Novo i det meget langsigtede fokus. I farma kan der gå over ti år, før du ser afkastet på en investering. Det er bestemt også langsigtet at investere både i olie og i shipping, så det sætter sit præg på de virksomheder, at der tænkes og handles på den lange bane,« siger Kolding.

Kulturelt ligner især Novo og Mærsk hinanden, mens Danske Bank – omend den fylder meget i dansk erhvervsliv – har en anden kultur end de to store industrifyrtårne.

Eivind Kolding

»De største lighedspunkter er mellem A.P. Møller - Mærsk og Novo, fordi de er meget værdiorienterede virksomheder præget af tidligere ejere og stiftere, som har haft særlige tanker om virksomheden. Det kan jeg nikke genkendende til fra den ene virksomhed til den anden. Det er klart, at værdierne bliver udtrykt forskelligt og på forskellige områder. Det er også to meget internationale selskaber,« siger Eivind Kolding til Berlingske.

Kolding blev fyret i Danske Bank af bestyrelsesformand Ole Andersen i september 2013. Han kom til Danske Bank som topchef i 2012 efter en årrække som næstformand og formand for bankens bestyrelse. Inden da var han i A.P. Møller - Mærsk i mange år.

»Danske Bank er en mere regional virksomhed og ikke præget af den samme familiemæssige påvirkning. Så den adskiller sig kulturelt mere fra de to andre. I en finansiel virksomhed som Danske Bank er fokus meget mere på her og nu, og det giver en kulturel forskel. Der er ikke noget, der er mere rigtigt end andet, det påvirker bare kulturen i virksomheden, som jeg ser det,« siger Eivind Kolding.

Onsdag: Bjarne Graven Larsen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen