Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Kritik af konkurrent er ingen hjælp

piller
Foto:

Europa bliver næppe en guldåre for Novo Nordisks fedmeprodukt, og kritikken af konkurrentens produkt er næppe en fordel.

Hvis man tror, at modstanden mod konkurrenten Orexigens fedmemiddel er en fordel for Novo Nordisk, må man tro om igen. Tværtimod er det blot med til at gøre fedmemarkedet i Europa endnu mindre attraktivt.

Sådan lyder det fra senioranalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen.

Ifølge ham har det hele tiden stået klart, at det næppe er i Europa, at Novo Nordisk skal indløse gevinsten ved at få fedmemidlet Saxenda på markedet.

26BUSnovo-nordisk.jpg

»Saxenda er en dyr behandling. Alene derfor bliver det ikke Europa, Novo Nordisk skal hænge sin hat på, når det gælder fedmebehandling. Samtidig tror jeg ikke, at kritikken af Mysimba vil gavne Novo Nordisk. For Novo Nordisk gælder det, at jo flere aktører, der er på markedet til at skabe opmærksomhed om nødvendigheden af medicinsk fedmebehandling, jo bedre,« siger Søren Løntoft Hansen.

»Saxenda bliver et amerikansk middel, og så kan Novo Nordisk måske sælge det på de asiatiske markeder, hvor patienter selv er villige til at betale for midlet. Markedet i Europa er årtier efter især det amerikanske,« siger Søren Løntoft Hansen.

Hvorvidt Saxenda ligefrem vil blive mødt med samme skepsis fra politisk hold og fra forbrugerorganisationernes side som Mysimba, er tvivlsomt.

Novo Nordisk pressemøde

Sine Jensen, seniorkonsulent i Forbrugerrådet, hæfter sig ved, at Saxenda kun består af et lægemiddelstof, som allerede er på markedet i Europa, nemlig Liraglutid, der indgår i diabetesmidlet Victoza, mens Mysimba består af to lægemidler, som ikke tidligere har været kombineret.

»Man er nødt til at se på det enkelte lægemiddel, og i Mysimbas tilfælde er der tale om et kombinationsprodukt. Det lyder godt med to i én, men vi ved endnu ikke, hvordan de to stoffer virker sammen på længere sigt,« siger Sine Jensen.

Margrete Auken, EU-parlamentariker for SF, kender ikke aktuelt til, at der skulle være en lignende modstand mod Novo Nordisks fedmemiddel og ønsker i øvrigt ikke at udtale sig om Novo Nordisks fedmemiddel på nuværende tidspunkt.

Novo Nordisk kommenterer af princip ikke på andre produkters godkendelsesproces.

Pressechef Katrine Rud von Sperling nøjes med i en mail at henvise til den selskabsmeddelelse, som Novo Nordisk udsendte, da det europæiske lægemiddelagentur EMA 22. januar i år anbefalede at godkende Saxenda. Her skriver Novo Nordisk, at selskabet forventer en markedsføringstilladelse fra Europa-Kommissionen i løbet af to til tre måneder.

LR

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen