Berlingske Business

Kræft og diabetes var dyrest i 2014

Diabetes
Studier viser, at patienter med diabetes har markant større risiko for at blive ramt af forskellige former for kræft. Foto:

Medicinalprodukter mod de to folkesygdomme kræft og diabetes lå øverst på salgslisterne i 2014. Udgifterne til de to sygdomme vil fortsætte med at stige, vurderer analytiker.

I en opgørelse over det samlede salg af de globale medicinalselskabers blockbuster-produkter lander behandling mod kræft allerøverst. I 2014 nåede de ti bedst sælgende kræftmidler op på en samlet omsætning på over en kvart milliard kr. På andenpladsen kommer medicinpræparater mod diabetes, hvor de toneangivende produkter samlet set solgte for knap 177 mia. kr.

medicon

Studier viser, at patienter med diabetes har markant større risiko for at blive ramt af forskellige former for kræft. Der er dog ikke blevet påvist et biologisk link mellem de to sygdomme.

Hos Sydbank er medicinalanalytiker Søren Løntoft Hansen ikke i tvivl om, at udgifterne til de to sygdomme vil fortsætte med at stige de kommende år.

»Det er nogle folkesygdomme, som rammer især den store generation af ældre, som vi ser i de her år. Og derfor vil vi se flere tilfælde af både diabetes og kræft. Det vil helt sikkert være en trend, der fortsætter,« siger Søren Lønftoft Hansen.

Thulesen Dahl kræver sundhedsmilliarder i finanslov

Han peger samtidig på, at især kræftmedicin år for år bliver dyrere og dyrere.

»Vi har specielt, når det gælder kræft, set meget, meget dyre behandlinger komme på markedet. Det skyldes, at midler inden for kræft kan være knyttet til en mere snæver patientpopulation. Derudover er det blevet dyrere at udvikle lægemidler, mens kravene til studierne er blevet mere strenge,« siger Søren Løntoft Hansen.

Har du lyst til at dykke endnu dybere ned i Berlingske Researchs kortlægning af den globale medicinalbranche og selv drage på opdagelse i den store talskov, så klik her. På grund af det store datamateriale får du den bedste brugeroplevelse, hvis du anvender enten iPad eller desktop.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen