Berlingske Business
14:04Novo-fonden øger ejerandelen i Orphazyme

Kopimiddel rammer med fuld styrke: »Vi kan presse priserne dramatisk ned«

Investeringsbanker: Novo Nordisk har sovet i timen
Arkivfoto: Novo Nordisk. Foto:

Novos kvaler i den store amerikanske insulinkrig er langt fra slut. De magtfulde indkøbsorganisationer i USA slikker sig allerede om munden i forventning om, at de i fremtiden vil trykke endnu flere rabatter ud af de globale medicinalselskaber og deres diabetesmidler.

Hos indkøbsgiganten Express Scripts konstaterer virksomhedens medicinske direktør, Steve Miller, at selskabet har fået en fantastisk trumf på hånden, der har sikret selskabet »fantastisk gode kontrakter på insulin«.

Det amerikanske selskabs supertrumf hedder Basaglar og er en slags kopiversion af verdens bedst sælgende diabetesmiddel, Lantus. Kopimidlet lander på markedet til december og er den udløsende faktor i den voldsomme priskrig, som gør ondt helt ind i knoglerne hos topfolkene i Novos hovedkvarter.

Lars Rebien Sørensen stopper som top chef i Novo Nordisk

Basaglars ankomst betyder nemlig, at de amerikanske indkøbere har kunnet presse priserne på de eksisterende midler voldsomt ned på et marked, som ellers har været temmelig fastlåst i flere år.

»Vi har for første gang nogensinde været i stand til at forhandle om insulinpriserne. Når det gælder de langtidsvirkende insuliner, er det aldrig tidligere lykkedes for os at skabe en priskrig mellem de forskellige produkter. Introduktionen af Basaglar betyder, at vi nu har fået konkurrencen til at fungere, så vi kan presse priserne dramatisk ned,« siger Steve Miller.

25 pct. rabat på fremtidshåb

Ifølge det internationale finanshus JP Morgan kan priskrigen i USA få den konsekvens for Novo, at det danske selskab må sænke prisen på fremtidshåbet Tresiba, der netop er et langtidsvirkende insulin, med helt op til 25 pct. i 2017.

Hos Express Scripts lægger Steve Miller ikke skjul på, at de amerikanske indkøbere kan lægge et voldsomt tryk på diabetesselskaberne i en manøvre, der til forveksling kunne ligne en slags tak for sidst efter mange år med prisstigninger. Express Scripts vurderer, at udgifterne til diabetesmedicin i USA er steget med 14 pct. i 2015 og forudser, at priserne vil stige med yderligere 18 pct. i 2016.

»Vi må bare konstatere, at priserne på diabetesmidler er steget meget dramatisk i USA,« siger Steve Miller.

Hos Novo Nordisk erkender afgående topchef Lars Rebien Sørensen, at der nu er kommet andre boller på suppen på det amerikanske insulinmarked.

»Det er klart, at der med det billede, vi har set for 2017, vil være stor usikkerhed om priserne i 2018 også. Det er også derfor, at vi nu tilpasser omkostningerne,« siger Lars Rebien Sørensen.

Billede

Rebien: En ubehagelig overraskelse

Novo-topchefen mener, at den danske diabeteskoncern har gjort alt for at komme bedst muligt ud af forhandlingerne med de vigtige amerikanske indkøbskæmper.

»Jeg tror, at alle er blevet ubehageligt overrasket over, hvordan forhandlingssituationen endte med at falde ud. Vi er sådan set meget godt tilfredse, fordi vi lykkedes med at få adgang til det amerikanske marked hos alle de store forsikringsgrupper, men prisen var, at vi skulle give større rabatter. Det er selvfølgelig trist, men det vigtigste er at få produkterne ud,« siger Lars Rebien Sørensen.

Hos Express Scripts udsteder Steve Miller noget nær en garanti for, at der ligger flere grimme overraskelser og venter på Novo ved næste forhandlingsrunde, som efter planen bliver skudt i gang i foråret 2017.

»Vi er sikre på, at vi kan forsætte med at presse priserne inden for diabetesområdet,« lyder det fra Steve Miller.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen