Berlingske Business

Kåre Schultz: »Vores hovedkvarter ligger i Valby. Og der bliver det liggende«

Lundbeck
Lundbecks salg stryger frem i USA, men selskabet holder fast i det danske hovedkvarter i Valby, slår topchef Kåre Schutlz fast. Foto:

Lundbeck har vokseværk i USA og har de seneste to år øget antallet af nøglemedarbejdere på verdens vigtigste medicinalmarked. Medicinalselskabets hovedsæde vil dog altid have adresse i Valby, lyder det fra Lundbeck-topchef.

Lundbecks salg i USA brager frem. Da Kåre Schultz kom til Lundbeck som topchef i maj 2015, udgjorde selskabets salg på det amerikanske marked omkring 44 pct. I dag er den andel steget til næsten 60 pct.

Lundbecks massive tilstedeværelse på verdens største medicinalmarked giver dog ikke anledning til eksempelvis at rykke selskabets forskningscenter fra Danmark til USA, hvor Lundbecks salg og potentiale altså er klart størst. Det gælder også selskabets øvrige nøglefunktioner, lyder det fra Lundbeck-topchef Kåre Schultz.

Lundbeck

»Vores hovedkvarter ligger i Valby. Og der bliver det liggende. Men det er klart, at vi selvfølgelig har oprustet vores amerikanske organisation i takt med, at vi har udvidet forretningen i USA,« siger Kåre Schultz.

Da Kåre Schultz præsenterede sit første regnskab som Lundbeck-topchef i august 2015, lancerede han sammen med en spareplan til tre milliarder kroner også et budskab om, at Lundbeck fremover ville satse langt mere på det amerikanske marked.

17BUSLundbeck-aarsregnskab-.jpg

Det betød helt konkret, at Lundbeck-bossen ville fyre medarbejdere med den ene hånd i Europa, mens han med den anden ville hyre i USA. Og den del af strategien er ifølge Lundbeck-topchefen gået helt efter bogen.

»Vi har meget stærke ekspertiser i USA og en strategi om at øge indsatsen og dermed også bemandingen der. Det betyder også, at vi har styrket ledelseskraften i USA, mens vi samtidig har reduceret i Europa. Det har vi gjort over de seneste to år,« siger Kåre Schultz.

Lundbeck

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen