Berlingske Business

Kåre Schultz vil fyre i Europa og hyre i USA

20BUSPix-Lundbeck-indvendig.jpg
Lundbecks nye topchef, Kåre Schultz (til venstre), præsenterede onsdag sit første regnskab som direktør i medicinaIkoncernen sammen med en spareplan. Her følges han med selskabets finansdirektør, Anders Götzsche (til højre), samt forskningsdirektør Anders Gersel (i midten). Foto: Jens Nørgaard Larsen

Lundbeck bruger for mange penge og skal spare tre milliarder kroner. Topchef Kåre Schultz vil fyre 1.000 medarbejdere – herunder 300 i Danmark, men ansætter samtidig nye folk i USA.

Som en trold af en æske sprang Lundbecks nye topchef, Kåre Schultz, lige lukt ind i historiebøgerne hos medicinalselskabet i Valby ved sin allerførste regnskabspræsentation med en gigantisk spareplan under armen. Kåre Schultz gik godt nok ind til opgaven i Lundbeck for blot tre måneder siden med et solidt mandat til at rydde op, effektivisere og skære til i den kriseramte medicinalvirksomhed, men omfanget af hans første gerning i selskabet landede alligevel som lidt af en bombe.

Lundbeck

Kåre Schultz missede i foråret muligheden for at blive Danmarks mægtigste erhvervsmand hos Novo Nordisk, men har i den grad taget arbejdshandskerne på hos sin nye arbejdsgiver i Valby, hvor han onsdag søsatte et kæmpemæssigt oprydningsprojekt, der skal sende Lundbeck tilbage på sporet efter nogle lettere omtumlede år med store omsætningsfald på de europæiske markeder. Og netop Europa og hovedsædet i Danmark står for skud i Kåre Schultz’ forkromede omstrukturering af det hæderkronede medicinalselskab. Selskabet har simpelthen omkostninger, der klart overstiger indtægterne.

For mange medarbejdere

»Vi er lidt for mange i forhold til vores indtjening, fordi der ikke i tilstrækkelig grad er taget højde for det fald i indtjeningen, der er kommet som en konsekvens af patent­udløbet på Cipralex. Det er ikke overflødigt fedt. Det er ikke, fordi der er nogen, der lavede noget, som ikke skabte værdi. Der er bare ikke råd til at have så højt et omkostningsniveau, som vi har i øjeblikket,« siger Kåre Schultz.

thomas

Antidepressivet Cipralex udgjorde i mange år den absolutte hjørnesten i selskabets indtjening. Lundbecks succes var i høj grad lagt i hænderne på den tidligere supersællert, der gik af patent i USA i 2012 og led samme skæbne i 2014 i Europa. Og siden har Lundbeck ikke været i nærheden af at finde en afløser, der kunne træde i stedet.

Især er det europæiske marked blevet lidt et hovedbrud for Lundbeck, hvor de forskellige landes sundhedsmyndigheder ikke i samme omfang som i USA har været villige til at give medicintilskud til nye medikamenter. Og derfor tager Kåre Schultz særligt hårdt fat i den europæiske forretning, der for alvor står for skud i den kommende sparerunde. For bare ti år siden stod Europa for langt hovedparten af Lundbecks salg.

»I Europa er det svært at få medicin­tilskud til nye innovative produkter. Selv lande som Tyskland og Norge er utilbøjelige til at give tilskud til bedre medicin. Det betyder, at nogle af vores nye og bedre produkter ikke kan få tilskud og dermed ikke kan lanceres og sælges på samme vis i Europa, som de kunne for 10-20 år siden,« siger Kåre Schultz.

Kåre

Stigende salg i USA

Den nye topchefs budskab bliver bakket op af de nøgne kendsgerninger i selskabets regnskab. Lundbeck har nemlig set sin europæiske forretning skrumpe med 35 procent i Europa i årets første halvår. Det står i skærende kontrast til udviklingen i USA, hvor salget i samme periode er steget ganske markant. Og derfor massefyrer Kåre Schultz med den ene hånd i Europa, mens han med den anden hånd ansætter sælgere i USA.

»Vi har en situation i USA, hvor salget stiger med 75 procent. Her ansætter vi i øjeblikket sælgere for at understøtte udviklingen. Det er en meget voldsom dynamik, hvor forretningen i Europa bliver decimeret samtidig med, at der er en positiv vækst i forretningen i USA,« siger Lundbeck-topchefen.

lundbeck

For Lundbeck handler det grundlæggende om at få vendt skuden og få positive tal tilbage i regnskabet. Og Kåre Schultz er ikke i tvivl om, at hans operation vil lykkes. Det har investorerne tilsyneladende også stor tiltro til, da Lundbeck-aktien onsdag tog et usædvanligt stort kurshop på 19 procent.

»Vi har en omsætning, som vi forventer, at vi kan holde. Hvis vi forbedrer omkostningssiden, er det meget, meget sandsynligt, at vi får en positiv indtjening. Det vil faktisk være svært at forestille sig, at vi ikke kan nå noget, der minder om det positive indtjenings­bidrag, som jeg nu lover for næste år,« siger Kåre Schultz.

Medicinalselskabet har meldt ud, at ud af de 1.000 fyringer falder de cirka 300 i Danmark, hvor hovedsædet i Valby skal slankes, mens 450 ansatte i Europa står til at miste deres job. Resten af fyringerne bliver fordelt på en række andre markeder.

»Massefyring er en klassisk Kåre Schultz-aktion«

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen