Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Kåre Schultz skal svinge pisken

09BUSK-re-Schultz-153037.jpg
Lundbeck-topchef, Kåre Schultz.

Lundbeck-topchef Kåre Schultz er som formand for regeringens nye vækstteam klar med fem kernepunkter, som han i særlig grad vil fokusere på i sit arbejde.

Der er ikke tid til endeløse diskussioner og fedtspilleri i regeringens nye vækstteam for life science-branchen, hvor Lundbeck-topchef Kåre Schultz er blevet udpeget til formand. Om et halvt år skal der lande en solid rapport på regeringens bord, hvor Schultz og hans teammedlemmer leverer svar på, hvad den danske life science-branche har brug for at kunne hamle op med i den ­internationale konkurrence.

Den korte deadline bliver dog ikke noget problem for vækstteamets muligheder for at levere gode svar, lyder det fra Kåre Schultz.

»Som du ved: Hvis man skal have noget gjort, så er det sådan, at jo hurtigere man gør det, jo større er chancen for, at man bliver færdig,« siger Kåre Schultz.

BM

Hans grundlæggende målsætning med det kommende arbejde bliver at få sat branchens udfordringer og vækstmuligheder på den politiske dagsorden.

»Jeg håber, at vi kan komme med et bidrag, som kan sandsynliggøre over for politikere og befolkning, at det er en meget, meget væsentlig industri i Danmark. Derfor er det nødvendigt, at vi tager det alvorligt, hvis vi skal sikre fremdriften,« forklarer Lundbeck-topchefen.

Schultz skitserer fem kernepunkter, som han og holdet i særlig grad vil dykke ned i: Det handler om adgang til højt kvalificeret arbejdskraft, at sikre forskning på et højt niveau, så Danmark kan konkurrere globalt, forslag om mere effektiv administration hos myndighederne, bedre adgang til risikovillig kapital og et dybere kig ind i ­virksomhedernes skatteforhold og fradragsmuligheder.

Regeringen sparker ekstra fart i  medicinalindustrien - 1

At life science-branchen trods sin store eksportmuskel ikke har været i stand til at skaffe sig større politisk bevågen­hed, skyldes ifølge Kåre Schultz, at det er en temmeligt kompliceret branche, der sælger langt de fleste af sine produkter uden for Danmarks grænser.

»Det fylder ikke meget i gadebilledet. Der er det nemmere at få øje på en vindmølle eller en slagtervare i supermarkedet. På den måde tror jeg, at dansk life science generelt er underkommunikeret i forhold til eksporten og det samlede bidrag til samfundet,« siger Kåre Schultz.

Den konklusion er Jakob Scharff, der er markedschef i Dansk Erhverv, helt enig i.

»Jeg tror, at Kåre Schultz har fuldstændig ret. For os er det i virkeligheden en gåde, at vi har med en sektor at gøre, som nærmest i al ubemærkethed har vokset sig så stor og betydningsfuld for Danmark, uden vi egentlig før nu ­stopper op og ser på, hvad vi kan gøre for at udnytte et endnu større potentiale, « siger Jakob Scharff.

Lundbæk

At Kåre Schultz er blevet tildelt posten som manden, der for alvor skal sætte life science-branchen på land­kortet, skyldes ifølge erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, at Lundbeck-topchefen er i stand til at trække politisk opmærksomhed og presse regeringen »på en god og konstruktiv måde«.

»Hvis det skal have noget troværdighed, kan det ikke nytte noget, at vi sætter en ind, som tror, at regeringen bare skal pleases. Vi vurderer, at Kåre Schultz er en person, som virkelig kan drive det her arbejde,« siger Troels Lund ­Poulsen.

Den antagelse er helt korrekt, lyder det fra Kåre Schultz, der vil komme med sine anbefalinger uden hensyn til, hvad politikerne måtte ønske sig.

»Jeg har ikke tænkt mig at justere vores anbefalinger efter forskellige politiske forhold. Vi har tænkt os at sige vores mening,« siger Kåre Schultz.

Regeringen vil torsdag præsentere navnene på de resterende medlemmer af Kåre Schultz’ vækstteam.

Schultz

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen