Berlingske Business

Kåre Schultz skal lægge arm med Novo hos sin næste arbejdsgiver

kåre
Foto:

Med sit kommende skifte til Teva Pharmaceuticals kommer Kåre Schultz også til at skulle forsvare det israelske kopiselskab over for en af sine tidligere arbejdsgivere i form af danske Novo Nordisk.

Det hænger sammen med, at Novo Nordisk i foråret ved en amerikansk domstol lagde sag an mod Teva Pharmaceuticals for at krænke fem patenter på Novos storsælgende GLP-1-middel Victoza.

Det fulgte, efter at Teva i starten af året indsendte en registreringsansøgning for en efterligning af Victoza - også kaldet Liraglutid - til de amerikanske sundhedsmyndigheder.

Der er tale om fem ud af ni patenter for Victoza, som løber af patenter fra 2021 og frem til 2032. Novos resterende fire patenter på Victoza, der udløber fra august 2017 til januar 2019, udfordres ikke af det israelske selskab.

Victoza er Novos bedst sælgende produkt med en omsætning i 2016 på 20 mia. kr. ud af en samlet omsætning på 111,8 mia. kr. Ud af de 20 mia. kr. kom mere end halvdelen alene fra det amerikanske marked.

aaa

Mandag morgen kom det frem, at Kåre Schultz på et fortsat ukendt tidspunkt indtræder som ny administrerende direktør hos Teva Pharmaceuticals, efter at han i mindre end to et halvt år har været topchef hos den danske medicinalvirksomhed Lundbeck.

Før Lundbeck-tiden var Kåre Schultz fra 1989 og frem til 2015 ansat i Novo Nordisk i forskellige roller. Han forlod diabetesproducenten efter en organisationsændring, hvor han stod til at miste en række ansvarsområder.

/ritzau/FINANS

Lundbeck Lundbeck

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen