Berlingske Business

Kåre Schultz: Jeg er ikke en person, der går op i image

Novos kronprins bliver ny topchef i Lundbeck
Overskrift
Foto:
 
 

Lundbecks nye topchef Kåre Schultz har taget jobbet for udfordringens og for patienternes skyld. At Lundbeck ligger lavere på imagekontoen end Novo Nordisk tager han i stiv arm.

Mens investorer og analytikere er i ekstase over, at Lundbeck har haft held til at gafle Kåre Schultz, Novo Nordisks næstkommanderende indtil for seks dage siden, og har sendt aktiekursen op med 15-20 pct. i løbet af de seneste timer, så er hovedpersonen cool som altid.

Kåre Schultz slår fast, at han ikke kommer til at kommentere yderligere på sit dramatiske farvel til posten som viceadm. direktør og kronprins i Novo Nordisk den 30. april og processen om sin afgang.

 

Til gengæld vil han gerne fortælle, hvorfor han har valgt at fortsætte sin karriere i Lundbeck, der ud over at være betydelig mindre end Novo Nordisk, lider under stagnerende til faldende omsætning på grund af patentudløb og i årets første kvartal tilmed må trækkes med røde tal på bundlinjen på grund af massive investeringer i udvikling og lancering af nye produkter.

»Det er en superspændende udfordring. Lundbeck er en virksomhed med et stærkt fokus inden for hjernesygdomme. Det er et område med 700 millioner potentielle patienter og et meget stort udækket behov. Jeg mener, at jeg har noget at byde ind med i virksomheden, og kan forhåbentlig gøre noget for at tage virksomheden videre på en god måde,« siger Kåre Schultz.

For ham spiller det ingen rolle, at Lundbeck ligger betydeligt længere nede ad imagelisterne en hele Danmarks darling, Novo Nordisk. Det skyldes blandt andet fordi selskabet opererer inden for behandlingsområder, hvor der er stærke holdninger til medicinsk behandling, og fordi selskabet over tid er løbet ind i et dårlig medieomtale.

Kåre Schultz

»Det er således, at jeg ikke er en person, der går op i image. For mig handler det om at skabe resultater for patienterne, aktionærerne og medarbejderne. Min personlige holdning til behandling af hjernesygdomme er, at det er sygdomme, der påvirker patienterne og deres pårørende i meget høj grad, og at der derfor ligger en vigtig opgave i at få ny medicin frem til dem,« siger Kåre Schultz.

Han vil ikke udtale sig konkret om sine fremtidsplaner for Lundbeck.

»Mit kendskab til Lundbeck som forretning er begrænset. Jeg tiltræder den 20. maj, og så vil jeg give mig godt nok tid til at tale med medarbejderne og ledelsen og udarbejde en strategi. Der er ikke nogen tidslinje for, hvornår strategien skal være klar, men det bliver inden udgangen af året,« siger Kåre Schultz, hvis formiddag er gået med at blive præsenteret på et Town Hall-meeting i Lundbecks hovedkvarter på Ottiliavej i Valby, og tale med medier igen.
Et godt forhold til medarbejderne står også centralt for Kåre Schultz, der i forbindelse med sin fratræden fra Novo Nordisk har fået genoplivet sit image som Hard-Kåre, et tilnavn han fik for år tilbage i Berlingske Business Magasin.

aaa

Skal medarbejderne i Lundbeck være bange for dig?

»Nej, det skal de ikke,« griner Kåre Schultz.

»Jeg opfatter mig selv som en meget social og venlig person, og jeg sætter samarbejde meget højt. Alt hvad jeg har foretaget mig i de jobs, jeg har haft i min karriere, er foregået i samarbejdets ånd,« siger Kåre Schultz.

Vil vi nu se en hær af Novo Nordisk-medarbejdere rykke med dig over i Lundbeck?

»Det har jeg bestemt ingen planer om.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen