Berlingske Business

Kåre-effekten

Novo Nordisk årsregnskab
Foto:

Kåre Schultz er af sin tidligere chef, Lars Rebien blevet kaldt én af landets skarpeste analytiske hjerner, og den hjerne får han brug for, når han skal lægge kursen for Lundbecks fremtid.

”Et kup for Lundbeck.” ”Et scoop.” ”Lundbecks held”.

Analytikere og eksperter var ved at falde over hinanden i lutter begejstring over, at Kåre Schultz har valgt at fortsætte sin aktive karriere i Lundbeck, efter nederlaget i Novo Nordisk. Vores konkurrenter på Rådhuspladsen hos Finans.dk gik ligefrem så vidt som til at sige til lykke til Kåre Schultz med en vise offentliggjort på Twitter.

Allerede for seks dage siden trak Kåre Schultz overskrifter, da han ganske dramatisk forlod sin position som kronprins i Novo Nordisk, efter at bestyrelsen havde besluttet at ændre kraftigt i direktionen med den kalkulerede risiko, at Kåre Schultz forlod virksomheden.

Selv siger Kåre Schultz, at det er udfordringen, der nu har fået ham til at tage jobbet som topchef i Lundbeck. Den hemmelige konkurrenceklausul, som betyder, at han ikke kan arbejde for direkte konkurrenter til Novo Nordisk i en periode af ukendt varighed har formentlig også spillet ind. I dag har de fleste store internationale medicinalselskaber et eller andet diabetesprodukt i pipelinen.

Men udfordringer står han i hvert fald med i rigelige mængder, når hverdagen melder sig den 20. maj, og han flytter ind i hovedkvarteret i Valby.

Kåre Schultz er af sin tidligere chef, Lars Rebien blevet kaldt én af landets skarpeste analytiske hjerner, og den hjerne får han brug for, når han skal lægge kursen for Lundbecks fremtid.

Bortset fra, at Lundbeck lige som Novo Nordisks er fondsejet og en nichevirksomhed inden for medicinalindustrien, er der ikke mange lighedspunkter mellem de to selskaber.

Hvor Novo Nordisks produktportefølje nok hører til blandt de største på diabetesmarkedet, så er den fortsat rimelig overskuelig, og Novo Nordisk har selv hånd i hanke med salg, distribution og udvikling.

Lundbeck, der er langt mindre end Novo Nordisk målt på omsætning, har de senere år, nærmest desparat forsøgt at hive sig selv op af den patentkløft, som selskabet sidder midt i. Det har resulteret i opkøb for op mod 13 mia. kr., partnerskaber inden for forskning og udvikling og kommercielt, i et omfang, så det kan være svært at blive ved med at bevare overblikket, og etablering på nye markeder samt omdirigering af salgstropperne.

Det er sket for at kompensere for patentudløb for milliarder, først og fremmest på selskabets depressionsmiddel Ciplalex/Lexapro.

Målet har været at erstatte det milliardsælgende depressionsmiddel med en hel hær af nye lægemidler inden for hjernesygdomme eller sygdomme i centralnervesystemet, som det også hedder. Men det er ikke gået så hurtigt, som Lundbeck havde håbet, hverken med udviklingen eller med at lancere de nye lægemidler.

Derfor er selskabet nået at løbe ind i yderligere patentudløb på flere lægemidler, inden der var fundet erstatning for Cipralex-salget.

Oven i har verden forandret sig i kølvandet på finanskrisen. Prispres fra regeringer og forsikringsselskabers side er vokset og viljen til at tage nye lægemidler i brug er dalet.

Det er den suppedas, Lundbeck sidder i. Og det er den suppedas, Kåre Schultz skal få Lundbeck op af.

Kuren er formentlig på overskrifterne den samme, som under den tidligere ledelse under Ulf Wiinberg, nemlig eksekvering på salget af især de nye lægemidler, Lundbeck har fået ind i porteføljen med eller uden partnere, og endnu mere styr på omkostningerne. Begge dele har Kåre Schultz stor erfaring i hos Novo Nordisk, men derudover har han også evnen til at kalde en spade for en spade, og til at skære igennem, som Lundbecks bestyrelsesformand Håkan Björklund udtrykker det. Det var måske en evne, der er mere efterspurgt i Lundbecks bestyrelse end i Novo Nordisks i øjeblikket.

I Novo Nordisk har Kåre Schultz i hvert fald de seneste 15 år om nogen været garanten for, at Novo Nordisk har kunnet sælge lægemidler og vinde nye markeder i hård konkurrence med store selskaber som Sanofi og Eli Lilly på et marked. Og at styre omkostningerne ved at forbedre produktiviteten helt ud i det ekstreme er også noget, Kåre Schultz har drevet hos Novo Nordisk.

Selvom Kåre Schultz ikke vil sige det selv endnu, så lægger bestyrelsesformanden ikke skjul på, at Kåre Schultz skal sørge for, at Lundbeck tjener penge igen så hurtigt som muligt. Det giver nemlig glade aktionærer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen