Berlingske Business

Kåre Schultz fuldender sit hattrick: Lundbeck opjusterer igen-igen-igen

Kåre
Kåre Schultz, topchef i Lundbeck. Foto:

Lundbeck overrasker onsdag morgen endnu engang sine aktionærer med en opjustering. Det er tredje gang ud af tre mulige, at topchef Kåre Schultz kan hæve overliggeren i Valby-selskabet i 2016. Lundbeck kommer til at tjene op mod 800 mio. kr. mere end ventet.

Lundbeck-topchef Kåre Schultz sikrer for tredje gang ud af tre mulige, at aktionærerne i Lundbeck kan stå op til en god regnskabsnyhed fra Valby-selskabet. Kåre Schultz opjusterer nemlig for tredje gang i år Lundbecks økonomiske indtjeningsprognose for 2016.

»Vi har haft en meget tilfredsstillende udvikling i årets første ni måneder med en god fremgang i salget til 11,5 mia. kr. og en væsentlig forbedring af indtjeningen med et driftsoverskud på 1,5 mia. kr. Fremgangen betyder, at vi øger vores forventninger til resultaterne for hele året og nu venter en omsætning på 15,3-15,7 mia. kr. og et driftsoverskud på 2,1-2,3 mia. kr.,« siger Kåre Schultz i en kommentar til regnskabet.

Billede

Lundbeck solgte i årets tredje kvartal for 3,9 mia. kr., hvilket overgår den prognose, som de fleste analytikere havde udsendt. Derfor kan medicinalselskabet altså opjustere igen. Det er især selskabets nøgleprodukter, som fortsat viser høj vækst og nu står for 41 pct. af selskabets omsætning.

Lundbecks aktiekurs er braget af sted, siden Kåre Schultz i foråret 2015 blev udpeget til ny topchef for den mere end 100 år gamle medicinalkoncern. I sidste måned fik aktien dog et dyk af de helt store, at et stort fase 3-studie med et lægemiddel mod Alzheimers floppede fælt. Det fejlslagne studie resulterede i et dyk på hele 15 pct. eller et tab i Lundbecks markedsværdi på mere end otte milliarder kroner.

Lundbeck

Kåre Schultz medgiver, at studiefloppet er en skuffelse af de store, men mener ikke, at det fejlslagne studie ændrer noget afgørende ved Lundbecks fundament. Selskabet har dog valgt at tage en nedskrivning på 140 mio. kr. på Alzheimers-håbet i erkendelse af, at det med stor sandsynlighed aldrig når markedet.

»Med vores nøgleprodukters store potentiale og den stærkt forbedrede forretningsmæssige position har vi tid og ressourcer til at fortsætte arbejdet med også fremover at udvikle nye og bedre behandlinger af psykiatriske og neurologiske sygdomme. Tredje kvartal bød på en skuffelse med det negative resultat af det første fase III-studie af idalopirdin, som dog ikke ændrer vores strategi eller planer. Vi har fortsat en lang række udviklingsprojekter, også inden for Alzheimers sygdom, siger Kåre Schultz.

Kåre Schultz' fem første regnskaber i Lundbeck har alle ført store stigninger til selskabets aktie med sig. Der er udsigt til, at den tendens gentager sig onsdag, når markedet åbner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen