Berlingske Business
13:27

Jerntilskud udløser rekordresultat

19BUSPharmacosmos-161917.jpg
Pharmacosmos ledes af stifteren Lars Christensen (forrest) og sønnen Tobias Christensen (tv.) og Lars Lykke Thomsen.? Arkivfoto: Claus Bech

Holbæk-virksomheden Pharmacosmos, der producerer avancerede jerntilskud, har sat omsætnings- og indtjeningsrekord. Det sker, selv om selskabet har mistet en partner og fortsat mangler at få godkendt sit vigtigste middel i USA.

Salget af jerntilskud til mennesker og dyr går strygende for det familieejede Pharmacosmos. Virksomheden ligger i Holbæk og ejes af familien Christensen med Lars Christensen og sønnen Tobias Christensen som henholdvis adm. direktør og direktør for udvikling og strategi.

I regnskabsåret 2015-16, som netop er afsluttet, voksede omsætningen med 17 pct. og rundede for første gang en halv mia. kr. Samtidig voksede driftsindtjeningen med 27 pct. til 137 mio. kr.

Begge dele er rekord for den farmaceutiske virksomhed, der er gået fra 137 til 156 ansatte på et år.

»Det har været et fornuftigt år med tocifret vækst på både driftsindtjening og omsætning, og vi ser fortsat store muligheder for fremtidig vækst. Jernmangel er skyld i 1,8 pct. af sygdomsbyrden verden over, hvilket nærmer sig diabetes, som er skyld i 2,2 pct. Og vi har et produkt, som i mange tilfælde med blot en behandling kan afhjælpe problemet,« siger Tobias Christensen.

Genmab

Væksten i salg og indtjening er hentet bredt på forretningsområder, som ud over jernbehandling af mennesker også omfatter veterinære jerntilskud til f.eks. smågrise og avancerede kulhydratingredienser til medicinalindustrien. Samtidig har virksomheden ekspanderet geografisk de senere år.

Produktet Monofer gives direkte i blodårene, og består af nanopartikler, som indholder en kombination af jern og kulhydrat, som gør, at jernet frigives langsomt. Det betyder, at Monofer kan gives i så høje doser, at det ofte kun er nødvendigt at give patienten én infusion. I dag bruges midlet f.eks. til at behandle kvinder, der har mistet blod i forbindelse med en fødsel eller til patienter, der har fået alvorlig blodmangel på grund af en sygdom.

Forsker i ny anvendelse

Men Pharmacosmos ønsker at udbrede anvendelsen. Midlet er også godkendt som en generel behandling og kan anvendes i en lang række forskellige terapiområder, eksempelvis hjertesvigt. Det sker blot sjældent, fordi der mangler konkret dokumentation for, at det rent faktisk redder menneskeliv.

Pharmacosmos har nu indgået et samarbejde med den britiske hjerteforening og de to har sponsoreret betydelige millionbeløb til at foretage den første kliniske undersøgelse nogensinde, som skal påvise at Monofer kan reducere dødelighed i hjertepatienter med jernmangel.

Billede

På det geografiske område kæmper Pharmacosmos samtidig med at komme ind på det amerikanske marked med Monofer, som har været på det europæiske marked i en årrække.

I slutningen af 2014 indgik selskabet et partnerskabsaftale med det familieejede schweiziske medicinalselskab Helsinn om at få midlet på markedet i USA. Det partnerskab er nu opsagt. Kort efter partnerskabets indgåelse, skærpede de amerikanske myndigheder nemlig kravene for at godkende jerntilskud, der skal sprøjtes ind i blodbanerne.

Selskabet kører nu videre med at gennemføre nye, store forsøg selv, og leder efter en ny, kommerciel partner. »Vi har lige sat to store forsøg i USA i gang for egne midler. De skal løbe i flere år, så det er endnu for tidligt at sige præcist, hvornår vi kan have Monofer på markedet i USA,« siger Lars Christensen.

Leo Pharma i Ballerup

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen