Berlingske Business

»Jeg kunne ikke klare, at udvikling kun var noget, der fandt sted uden for lægekonsultationen«

Billede
»I 2016, hvor Skype og Facetime er allemandseje, er du stadig nødt til at møde op og sidde halvanden meter fra lægen for at få råd og vejledning. Her er det oplagt at finde smartere løsninger,« fastslår lægen Imran Rashid, som er innovationschef hos Aleris-Hamlet Hospitaler. Foto: Thomas Lekfeldt

For halvandet år siden forlod han et job som praktiserende læge. Nu vil han forandre sundhedsbranchen indefra ved hjælp af nye, intelligente IT-løsninger.

Imran Rashid har en mission. Sammen med sin arbejdsplads, privathospitalskæden Aleris-Hamle­t Hospitaler, hvor han er innovationschef, vil han disrupte sundhedsbranchen indefra ved hjælp af nye, intelligente IT-løsninger.

For halvandet år siden forlod han et job som praktiserende læge. Og han lægger ikke skjul på årsagen:

»Jeg kunne ikke klare, at alt var status quo, og at udvikling kun var noget, der fandt sted uden for lægekonsultationen. Gennem de seneste 15-20 år, er der sket en kolossal udvikling, men den er først nu ved at nå sundheds­væsnet,« siger Imran Rashid.

Imran Rashid, læge, er i gang med at starte et pilotprojekt op

»Lidt sat på spidsen tænker man i lægeverdenen, at to piller er bedre end én pille, mens resten af verden drives af, at fremtiden ligger på smartphonen, og at ting som kunstig intelligens, virtual reality og internet of things buldrer frem,« tilføjer Imran Rashid, der som praktiserende læge forsøgte at indføre video­konsultationer, men måtte opgive at komme igennem systemet med sin idé.

Aleris Hamlet har 10.000 ansatte fordelt på knap 400 institutioner i hele Skandinavien og behandler et bredt spektrum af sygdomme.

Som innovationschef har Imran Rashid fået til opgave at sætte turbo på digitaliseringen.

»Vores udgangspunkt er, at sundhed ikke kun er et spørgsmål om at være syg eller ikke syg, men også om, hvilke kundebehov der skal dækkes i fremtiden. Er du rask, er et af behovene nem adgang til viden og forebyggelse og overvågning af, om helbredet er i orden. I 2016, hvor Skype og Facetime er allemandseje, er du stadig nødt til at møde op og sidde halvanden meter fra lægen for at få råd og vejledning. Her er det oplagt at finde smartere løsninger til folk, der har smartphonen som epicentret i deres liv,« siger Imran Rashid.

På længere sigt ser han især perspektiver i IBMs supercomputer Watson, der ser ud til at kunne slå levende læger, når det handler om præcise kræftdiagnoser.

»Om fem år tror jeg ikke, at man får lov at arbejde som læge, hvis man ikke har et beslutningsstøtteværktøj bag sig, der kan tappe ind i al den tilgængelig data på sundhedsområdet og hjælpe lægen til at stille diagnosen mere præcist. Samtidig vil vi få et system, hvor lægen hele tiden bliver vurderet af patienten a la Trustpilot. Forbrugerne vil nok også gøre oprør mod, at man skal bruge en bestemt læge,« forudser Imran Rashid.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen