Berlingske Business

Jakob Riis har nøglen til Novos fremtid

hej
Thomas Mikkel Mortensen. Foto: Søren Bidstrup.

NYHEDSANALYSE. Ja, Jakob Riis blev slået på målstregen i kampen om at blive ny topchef i Novo Nordisk. Til gengæld har han som ny USA-direktør fået fuld kontrol over Novos hjørne­sten.

I meget klare vendinger løftede den nyudnævnte Novo-topchef, Lars Fruergaard Jørgensen, for nylig sløret for, at hans tidligere rival om tronen øverst i Novo Nordisk har fået frie hænder til at redde Novos berømmede amerikanske milliard­maskine ud af suppedasen.

At Novo nu dropper den stramme styring fra Bagsværd af selskabets USA-forretning er en bemærkelsesværdig ændring af de vilkår, som Jakob Riis’ forgænger i det amerikanske blev budt.

Onsdag: Jakob Riis

Berlingske Business erfarer fra flere kilder, at den nu forhenværende USA-chef, Jesper Høiland, allerede i begyndelsen af 2015 under et møde i Novos hovedkvarter udtrykte bekymring for, at Novo Nordisks amerikanske vækstlokomotiv var i risikozonen for at blive trukket ned i gear.

Den analyse vakte på ingen måde begejstring i Bags­værd. Og Jesper Høiland skulle være blevet sendt hjem til USA med følgende budskab fra Novo-toppen anført af Lars Rebien Sørensen:

»Hvis ikke du kan levere det, vi har aftalt, må vi finde en, der kan.«

06BUSNovo-Nordisk-113939.jpg

Sidenhen er Novo blevet ramt af en voldsom amerikansk priskrig, der i fjor kradsede en kæmpe luns af selskabets markedsværdi. I september 2016 blev Jesper Høiland så sat fra bestillingen som USA-direktør, og i dag er han efter næsten 30 års ansættelse fortid i selskabet.

Den form for topstyring fra Novo-hovedkvarteret, hvor man først afviser at lytte til sin direktørs bekymringer og dernæst i al hast smider ham på porten, når det går galt, har Jakob Riis med sit amerikanske frihedsbrev garderet sig imod.

Om Jakob Riis har banket i bordet og krævet den lange arm fra Bagsværd stækket, eller det er gået op for Novo-bestyrelsen, at det er uklogt at styre selskabets altafgørende og meget dynamiske amerikanske diabetesforretning fra den anden side af Jorden, mangler endnu at blive klarlagt. Fra Bagsværd lyder det dog, at der generelt er lagt større ansvar ud til alle selskabets regioner.

Sikkert er det imidlertid, at Novos vigtigste mand de kommende år hedder Jakob Riis. For mens topchef Lars Fruergaard Jørgensen grundlæggende kommer til at administrere fra Bagsværd, er det Riis, der er sendt ud for at løse Novos voldsomme hovedbrud på det ameri- kanske insulinmarked.

03BUSNovo-Nordisk-144838.jpg

Og der er al mulig grund til at antage, at Novos bestyrelse har sendt firmaets bedste mand til USA for at løse problemet.

Jakob Riis er kommet på en svær mission, men får han succes, vil han blive fejret som Novos ultimative helt og skrive sig ind i selskabets historiebøger på et trin, som nuværende Novo-topchef, Lars Fruergaard Jørgensen, kan komme til at spejde langt efter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen