Berlingske Business

Investorer i hård clinch med Danmarks bestyrelseskonge

05BUSWilliam-Demant-topchef.jpg
William Demant topchef Niels Jacobsen.

Flere investorer går nu højst usædvanligt til angreb på en af Danmarks mest anerkendte direktører. Men høreapparatproducenten William Demant har de senere år slet ikke leveret resultater, og det bekymrer flere steder.

En af Danmarks mest anerkendte bestyrelsesformænd får nu hård kritik for sin indsats som direktør for William Demant. Aktierne i den danske høreapparatkoncern har de seneste år klaret sig væsentligt dårligere end det danske marked, selskabet taber markedsandele, og konkurrenten har indhentet William Demants teknologiske forspring, lyder kritikken.

Det er i høj grad topchef Niels Jacobsens ansvar, mener en række af Danmarks største investorer, der i de senere år har solgt kraftigt ud af aktien.

»Der er ingen tvivl om, at William Demant har mistet meget til konkurrenterne de senere år. De har tabt deres teknologiske forspring, og dermed har de mistet markedsandele. De har haft det svært de seneste tre-fire år, men det betyder ikke nødvendigvis, at de ikke kan komme tilbage igen,« siger Peter Holt, porteføljeforvalter i Carnegie Asset Management.

Niels Jacobsen er tidligere blevet rost for udviklingen af William Demant, som han har stået i spidsen for siden 1997. Han er ved siden af formand for Lego, næstformand i A.P. Møller - Mærsk og i bestyrelsen for en lang række andre virksomheder. Men de mange aktiviteter ved siden af, mener flere investorer, er en del af forklaringen på, hvorfor William Demant ikke længere er førende på høreapparatmarkedet.

»Man kan få den mistanke, at Niels Jacobsen har mindre fokus på virksomheden, end han havde tidligere. Det er svært at sige, om det skyldes hans bestyrelsesposter andre steder, men det er for eksempel uklart, hvordan hans næstformandspost i A.P. Møller - Mærsk bidrager med noget til William Demant,« siger Peter Holt.

Aktierne halter efter markedet

Aktierne i William Demant har de senere år ikke kunnet følge med de andre store virksomheder i det danske C20-indeks. I de seneste tre år er C20-indekset steget med 84 procent, mens aktiekursen i William Demant stort set har stået stille og blot er steget en procent. Det er sket i en periode, hvor flere større danske investorer helt har solgt deres aktier eller i dag har meget få tilbage.

Det gælder blandt andre Danske Banks kapitalforvalter Danske Capital, der forvalter næsten 800 milliarder kroner.

»Vi ser ikke det rigtige momentum i virksomheden i øjeblikket, og vi forventer, at der vil komme yderligere prispres på William Demants produkter fremover. Derfor har vi valgt at være undervægtet i aktien,« siger Jesper Poll, chefporteføljemanager i Danske Capital.

Også BankInvest er skuffet over udviklingen i de senere år.

»Vi kan se på de finansielle resultater, at der er nogle udfordringer for William Demant i øjeblikket. De store forventninger, som vi har haft til selskabet, er i de senere år ikke blevet indfriet,« siger seniorporteføljeforvaler Kasper Brix-Andersen fra Bank-Invest.

Berlingske har talt med en række andre investorer, som ikke ønsker at stå frem med navn. Her er kritikken endnu mere krads. Flere af dem har helt solgt deres aktier eller tonet investering i William Demant ned, fordi selskabet efter deres opfattelse har mistet noget af det forspring, som selskabet tidligere havde.

Det gælder inden for teknologien, hvor den danske konkurrent GN Resound er kommet med nye produkter, som blandt andet bliver integreret med iPhones på en ny måde. Det har været medvirkende til, at William Demants markedsandel er faldet.

I 2013 – den senest tilgængelige fulde regnskabsperiode – havde William Demant en organisk vækst på to procent målt i lokal valuta i et år, hvor det globale høreapparatmarked voksede med fire procent.

»William Demant har tabt momentum på høreapparatsmarkedet inden for de senere år og har mistet markedsandele. Det ser ud, som om der mangler dynamik i William Demant,« lyder det fra en investor.

»Der har været en meget skuffende udvikling i de senere år. Derfor har vi solgt alle vores aktier i selskabet,« siger en anden.

Niels Jacobsen selv har ikke meget forståelse for investorernes kritik. Han siger, at den skuffende udvikling i aktiekursen blandt andet skyldes, at William Demant har valgt at investere meget i opbygning af et nyt forretningsområde.

Det er på det såkaldte implantatmarked, hvor mange af selskabets teknologier fra høreapparater kan bruges, og hvor væksten er større.

»Det koster at bygge sådan en forretning op, og det presser selvfølgelig resultaterne,« siger Niels Jacobsen.Oticon-fonden ejer cirka 56 procent af aktierne i William Demant Holding. Niels Jacobsen siger, at selskabet med en stor hovedaktionær i ryggen har mulighed for at træffe mere langsigtede beslutninger, som på langt sigt vil skabe værdi.

»Vi er en fondsejet virksomhed, som arbejder på langt sigt. Der er nogle investorer, som vil ind i virksomheder, som har et kortere sigt, og nogle, som vil ind i virksomheder med et længere sigt. Sådan er der forskellige investortyper,« siger Niels Jacobsen.

William Demant fremlægger sit årsregnskab for 2014 26. februar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen