Berlingske Business

Indtjeningen styrtdykker på privathospitalerne

Center for Rygkirurgi i Hellerup. Operationsstue.
ARKIV- 2012 Center for Rygkirurgi i Hellerup. Operationsstue. Foto:

Det er langt fra lige så lukrativt at drive et privathospital i Danmark, som det var i de glade dage op til finanskrisen, da ordene privathospital og overbetalt nærmest var uadskillelige, skriver Finans.

Overskuddet hos de tidligere så omdiskuterede privathospitaler i Danmark er nemlig på bare ét år mere end halveret, selvom omsætningen ellers er steget mærkbart som følge af flere og flere opgaver. Det viser en gennemgang af regnskaberne for medlemmerne af Sundhed Danmark, brancheforeningen for privathospitaler og klinikker (tidligere BPK), som Finans har foretaget.

»Der er ikke nogen tvivl om, at det er rigtig svært at tjene penge i vores branche. Det skyldes, at vi er udsat for et markant prispres,« siger Nis Alstrup, adm. direktør for Aleris-Hamlet Hospitaler, der er det største, landsdækkende privathospital i Danmark.

Privathospital

Mens medlemmerne af brancheforeningen Sundhed Danmark i 2014 havde et overskud på lige over 25 mio. kr. efter skat, måtte de i 2015 nøjes med et overskud på lige under 11 mio. kr. efter skat. Det på trods af at medlemmerne, som står for ca. 85 pct. af branchens omsætning på lige under 2 mia. kr. om året, havde 129.000 patienter mod 103.000 patienter i 2014.

Prispresset kommer især fra Danske Regioner, men også fra forsikringsselskaberne, som har været gode til at forhandle lave priser.

Det har ikke været muligt at få et interview med Bent Hansen (S), formand for Danske Regioner, men han siger i en skriftlig kommentar til Finans, at regionerne er »både glade og tilfredse med de aftaler, vi har indgået med privathospitalerne«.

sundhedsudspil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen