Berlingske Business

Indkøb skal bidrage til succesen

Indkøb skal bidrage til succesen - 1
Ken Friis, koncernindkøbschef i Lundbeck. Foto:

Med ansvar for alle indkøbsprocesseer i Lundbeck skal Ken Friis være med til at påvirke pengestrømme og bundlinje i medicinalkoncernen.

Fra Novo-familien til Lundbeck. Er det næsten ikke som at gå i seng med fjenden?

»Nej, slet ikke. I mange sammenhænge er Novo-gruppen og Lundbeck snarere kolleger end konkurrenter, så den følelse har jeg ikke. Danmark er jo beriget af en række fantastiske videns- og forskningstunge virksomheder – herunder Novo-gruppen og Lundbeck – og at få mulighed for, at arbejde i flere af dem inden for det felt, jeg interesserer mig for, ser jeg som et stort privilegium.«

Hvilke indkøb er det, du har ansvaret for?

»Min opgave bliver at få skabt en fælles platform og strategi på tværs af Lundbeck, der dækker alt indkøb i hele koncernen. På den måde skal vi optimere vores indkøbsprocesser og sikre, at alle områder i organisationen til enhver tid køber bedst og billigst ind.«

Hvad var den første opgave, du tog fat på?

»Den første opgave var at få talt med medarbejdere samt mange af de kunder og interne brugere, som Lundbecks indkøbsområder har. Naturligvis for at høre deres syn her og nu, men også fordi Indkøb grundlæggende er helt afhængig af, at brugerne er med i processen. Indkøb kan kun give fuld værdi i samarbejde med brugerne. Herudover gav det mig lejlighed til at få fortalt om mine synspunkter, nemlig at Indkøb udover at påvirke bundlinjen også kan påvirke virksomhedens vækst, pengestrømme og relationer.«

Hvilke erfaringer og værktøjer har du med fra tidligere job?

:»Først og fremmest skal man have respekt for at komme til et nyt firma og en ny kultur. Når det er sagt, så har jeg en række ting med i bagagen. Det gælder både med hensyn til at få skabt transparens i de tal, vi arbejder med, og at få kategoriseret de forskellige indkøbsområder. Herudover har jeg en del erfaring i medarbejderudvikling og at få holdet til at se muligheder. Motivation og faglig dygtighed er afgørende for succes.«

Hvad er dit personlige succeskriterium i jobbet?

»Helt klart at sikre at få Indkøb stærkt repræsenteret i ethvert køb, der foretages i Lundbeck. Ikke ’fordi det står der i en politik’, men fordi brugerne ser det som en nødvendighed for deres og Lundbecks samlede succes. Det vil ske ved klare fælles mål, som giver genlyd, den rigtige holdning og de rigtige kompetencer.«

Er du i privatlivet god til at tinge om prisen?

:»Lad mig sige det på den måde: Ved ethvert køb udover lige dagligvarer, så lader jeg ikke chancen gå fra mig. Og fruen hader det!«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen