Berlingske Business
13:35Pandora i kurs-hopla topper i Europa 

Ind til Kåre Schultz’ kerne

BM
Erhvervskommentator Jens Chr. Hansen. Foto:

Opskriften på succes lyder ganske enkel og ligetil, når man sidder over for Lundbecks nye førstemand, Kåre Schultz, i hans stilrene mødelokale i hovedkontoret på Ottiliavej i Valby.

Man skal såmænd bare have produkter, som kunderne vil købe til en pris, der giver overskud på bundlinjen. Og alt, der ikke bidrager til det succeskriterie, skal skæres bort. Kåre Schultz ved godt, at så enkel er succesopskriften i virkelighedens verden ikke. Langtfra.

Bag denne enkle opskrift ligger et omfattende analysearbejde og en række meget konkrete tilvalg og fravalg. Herunder også kontante fyringsrunder.

Kåre Schultz er gået fra at være andenmanden i succesvirksomheden Novo Nordisk til førstemanden hos kollegaen Lundbeck. Kåre Schultz vil ikke selv tage ordet krise i sin mund i karakteristikken af Lundbeck. Men det er pokkers tæt på. Han foretrækker begrebet turnaround eller restrukturering.

Kåre Schultz, topchef Lundbeck

»Plejer« er død i Lundbeck. Hvor om alting er, så er der med Kåre Schultz’ ankomst i Lundbeck annonceret så markante ændringer i hele Lundbeck-organisationen, at det stiller den tidligere ledelse og således også den tidligere bestyrelse i et dårligt lys. Der er skudt med spredehagl i forskningsafdelingen, der har manglet fokus i produktion og salg, omkostningerne er ikke blevet tilpasset virkeligheden (i særlig grad i Europa), og der har ikke været tilstrækkelig fokus på bundlinjen.

Som det ofte er med topchefer, skal man lytte godt efter, hvad der bliver sagt mellem linjerne. Kåre Schultz sparker bevidst ikke bagud, men forholder sig koldt og nøgternt til det Lundbeck, som han har overtaget ansvaret for og dermed opgaven med at bringe Lundbeck frelst ud på den anden side som en overlevelsessikret virksomhed. Så må andre tolke og fortolke og sætte det »nye« Lundbeck ind i en historisk ramme og dermed kigge bagud.

Selv siger han, at han ikke er blevet overrasket over noget, siden han første gang talte med Lundbeck-bestyrelsen. Med tilføjelsen at han igennem årene har kunnet betragte Lundbeck på afstand, og at han i den forbindelse har observeret den manglende fokus i forskningen og på indtjeningen.

Lundbeck

Når man skal vurdere det nuværende og i særlig grad det »nye« Lundbeck er det dermed også vigtigt at kigge på bestyrelsen i Lundbeck. Faktisk er det en meget ny bestyrelse. Udover formanden Håkan Björklund, som har været formand siden foråret 2011, er der kommet tre nye til i foråret 2015, tre nye i 2014 og en ny i 2013 (Lars Rasmussen fra Coloplast, red.). Især de tre nye i 2015 er interessante. Det er nemlig Jesper Ovesen, kendt som oprydder og fokuseringsmester, samt de to, som er kommet ind via hovedaktionæren Lundbeckfonden, nemlig Lene Skole og Lars Erik Lundqvist.

Og hvad betyder det så? Ja, det betyder, at Lundbeck-ledelsen med Kåre Schultz i førersædet kan tage ganske store og revolutionerende beslutninger. Men det fortæller også, at den nuværende formand Håkan Björklund som den stort set eneste i bestyrelsen er fra tiden med det »gamle« hold i Lundbeck.

Hvad det så betyder for hans formandspost er ikke helt til at vide, men man må formode, at han meget hurtigt har accepteret og adopteret den nye virkelighed, der blæser på Ottiliavej i Valby. Magten i Lundbeck ligger hos hovedaktionæren Lundbeckfonden.

20BUSPix-Lundbeck-indvendig.jpg

Egentlig bør man derfor i højere grad være opmærksom på kemien og samarbejdet mellem Kåre Schultz og Lene Skole for at forstå, hvad der sker af strategiskifter i Lundbeck. Eksempelvis at Kåre Schultz-regimet flytter forskningsaktiver væk fra balancen for næsten fem milliarder kroner.

Det kan virke som teknik, men er to forskellige måder at anskue en medicinalvirksomhed på. Ikke overraskende tager Kåre Schultz sine erfaringer med fra sine snart 30 år i Novo Nordisk. Herunder blandt andet også den meget klare og konkrete strategi om at fokusere forskningen ind på det man er god til, nemlig, i Lundbecks tilfælde, kerneområderne depression, skizofreni, alzheimers og parkinsons, og skære alt andet fra. Præcis som Novo Nordisk praktiserer det.

Novo Nordisk er af aktiemarkedet ofte kritiseret for ikke at kaste sig over andre forretningsområder i farmaindustrien, når man nu har så mange penge at gøre godt med. Men Novo-chefen Lars Rebien Sørensen har igen og igen bedyret, at Novo Nordisk aldrig – under ham – vil bevæge sig bort fra kerneområderne. Og dermed et nej til at skyde med spredehagl i forskningen i håb om at ramme en guldåre.

Lundbeck

Tilbage til Kåre Schultz og opgaven i Lundbeck. Ledelsesmæssigt er han en no-bullshit-chef. Han er fortaler for at analysere og debattere så grundigt som overhovedet muligt, men når beslutningen er taget, så er det med fuld loyalitet til den vedtagne beslutning. Altså igen fokusering.

Endelig er der øgenavnet Hard-Kåre. Det slår han hen med et nå-ja, men mon ikke han inderst inde har det ganske godt med dette øgenavn. Rigtigt håndteret kan han bruge det offensivt. Lundbeck-folket ved med et enkelt ord, hvad deres nye topchef står for. Og så kan han i øvrigt overraske positivt, når han slår gækken løs internt i Lundbeck. Det er ikke nogen dum indgang til restruktureringen af den 100 år gamle medicinaldame i Valby.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen