Berlingske Business

Ny topchef skal omskrive »den negative historie« om Lundbeck

Lundbecks vilde prisstigninger bekymrer eksperter Lundbeck
Foto:

Mens Kåre Schulz skabte vækst med effektivering, står Lundbecks nye topchef med en noget anden udfordring. Ifølge analytikere skal investorerne have andre briller på, når de tænker på medicinalikonet.

56-årige Deborah Dunsire overtog rorpinden hos Lundbeck, og siden har aktiekursen haltet bagefter for den danske medicinalproducent. Ifølge analytikere kan udviklingen imidlertid hænge sammen med to store spørgsmål:

Hvem er Dunsire - og kan hun få has på »den negative historie«, der rumsterer i Lundbeck?

»Hun er relativt ubeskrevet, så der er måske nogle investorer, som er lidt usikre på, hvad hun er for en profil, og hvordan hun vil tegne Lundbeck i årene fremefter,« lyder kalkulen fra Sydbanks senioranalytiker Søren Løntoft Hansen.

Det kan blive startskuddet til, at man som investor vil se mere på Lundbeck som en pipeline-case end en lønsomhedscase.

Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker hos Sydbank
DEL CITAT

Selvom han heller ikke havde hørt om den nyslåede direktør før meddelelsen tikkede ind på fondsbørsen, er der meget som taler for valget.

Deborah Dunsire er nemlig kvinden, der skal navigerer medicinalgiganten frem mod det udfordrende 2020, hvor patenterne er ved at løbe ud.

Den negative historie

Gennem nedskæringer, strømlining og effektivering har Lundbeck fremvist imponerende tal under den forhenværende direktør Kåre Schulz, der forlod virksomheden i efteråret for at indtage chefstolen hos israelske Teva.

Men ifølge Sydbanks senioranalytiker er det snart tid til et strategiskifte med en medicinalvirksomhed, der efterhånden er løbet tør for lavthængende frugter.

Spørger man Alm. Brands chefanalytiker, Michael Friis Jørgensen, er der selvfølgelig »en god historie« historie om Lundbeck. Det er den med de kortsigtede resultater, der blæser derudad, stigende omsætning og en aktiepris på himmelflugt.

»Så er der også den negative historie, hvor man er i tvivl om, hvad man skal gøre efter 2020. Der går flere af deres produkter af patent, og der bliver mere usikkerhed om, hvorvidt man kan tjene så mange penge som før. Der er den nye topchef afgørende for, hvilken retning man skal gå i,« forklarer Michael Friis Jørgensen.

Pipeline-case

Her er Deborah Dunsire af en noget anden støbning. Modsat sin forgænger, har hun en baggrund som uddannet læge og topchef i flere biotek, og det kan ifølge Søren Løntoft Hansen samtidig tvinge investorerne til at se på det danske medico-ikon med nye briller.

»Dunsire er egentligt en rigtig interessant profil, hvis man ser nogle år frem. De forgangne år har der især været fokus på lønsomheden under Kåre Schulz. Men noget tyder på, at der er ting på vej ind i den kliniske pipeine. Det kan blive startskuddet til, at man som investor vil se mere på Lundbeck som en pipeline-case end en lønsomhedscase,« vurderer han og uddyber, at det imidlertid kun er muligt at gisne om, hvad aktionærerne havde forventet at finde i en ny topchef.

Artiklen fortsætter under billedet
deborah
Deborah Dunsire bliver Lundbecks nye topchef.

Hos Alm. Brand mener Michael Friis Jørgen dog, at det ikke kan være en overraskelse, at den nyslåede topchef har en forsknings og medicinalbaggrund. Han påpeger imidlertid, at dagens valg sender et signal om fremtiden.

»Det kan pege i retning af, at når hendes første hundrede dage er overstået, og hun kommer med en plan, så vil der blive proppet lidt flere penge tilbage i forskning og udvikling, end vi har været vant til hos Lundbeck.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen