Berlingske Business

Hørreapparatskæmpe fastholder forventningerne

william demant - oticon
Foto:

Høreapparatproducenten William Demant Holding fastholder sine forventninger til hele 2016 om et driftsresultat (EBIT) på 2,0-2,3 mia. kr. i 2016. Det fremgår af selskabets periodemeddelelse for første kvartal, der er offentliggjort tirsdag morgen.

William Demant Holding er kommet pænt i gang med 2016 målt på toplinjen, hvor hovedforretningen - engrossalg af høreapparater - oplevede en "solid" vækstrate i styksalget i januar, februar og marts.

Og også på overordnet niveau har fremgangen i omsætningen i første kvartal været "tilfredsstillende", når man måler i lokale valutakurser.

Det fremgår af periodemeddelelsen for første kvartal, der som vanligt er blottet for regnskabstal.

høreapperat

Selv om stykvæksten i høreapparatdelen umiddelbart har været over markedets, har den værdimæssige fremgang dog ikke været helt så stor, idet de gennemsnitlige salgspriser har trukket i den anden retning.

- Den solide stykvækst blev til dels udlignet af et fald i den gennemsnitlige salgspris (ASP) som følge af ugunstige produkt-, kanal- og landemiksforskydninger, skriver William Demant Holding i meddelelsen.

Derfor har værdivæksten år-til-dato blot været "beskeden", oplyser selskabet.

Generelt har markedsvæksten dog været stor på høreapparatmarkedet - og også noget større end det historiske gennemsnit.

- Det skønnes, at stykvækstraten på det globale høreapparatmarked år til dato har været højere end koncernens antagelse om en markedsvækstrate på 4-5 pct. Markedet er karakteriseret ved høj vækst hos for eksempel de store detailkæder og øvrige storkunder, mens væksten har været lavere, men dog positiv, hos de uafhængige dispensere, skriver William Demant Holding.

Det var særligt det amerikanske marked, der trak fra med en stykvækst på 10 pct., mens også Europa har leveret en flot start på året - særligt trukket af det store tyske marked.

william Demant

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen