Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Høreapparats-boss: Detail er en stor forretningsmulighed

demant
William Demants hovedsæde. Her høreapparater fra Oticon. ARKIVFOTO Foto:

William Demant Holding har over de seneste år været en aggressiv spiller i detailleddet af høreapparatmarkedet.

Det træk - der populært kaldes vertikal integration - betyder, at selskabet på nogle salgssteder ender i direkte konkurrence med sine egne kunder fra engrosforretningen, men fordelene ved at eje detailbutikker selv er så store, at de overstiger ulemperne ved kannibalisering på engrossalget.

Det gør de blandt andet, fordi William Demant Holding ved at eje egne detailbutikker kan løfte indtjeningsmarginen, der typisk er meget lavere i detail end i engros, ganske betydeligt.

- Omkring 70 pct. af værdikæden for høreapparaterne ligger hos detailforhandlerne. Der er omkring 30 pct. profitmargin på engrossalget, mens den blot er omkring 10 pct. hos detail. Men det er 10 pct. af et langt større udgangspunkt på prisen, og derfor er der fortsat en stor indtjeningspulje at få del i, siger Niels Wagner, der er chef for William Demants detailforretning, i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag.

- Hvis vi køber detail, kan vi øge overskudsgraden meget, fordi vi får flere egne produkter ind over tid, men også omkostningerne falder pænt, og det løfter den samlede overskudsgrad, fortsætter detailchefen.

Han estimerer, at fuldt integrerede detailopkøb giver en overskudsgrad på omkring 19 pct. mod den normale margin på 10 pct., hvis man køber sig ind hos en ikke-ejet detailkæde.

Amplifon

Opkøb af detailkæder repræsenterer dog også et defensivt træk i forhold til hovedforretningen. Opkøbene sikrer nemlig, at William Demant Holding naturligvis opnår en høj andel af produkterne på hylderne i de ejede detailbutikker, og dermed forsvares den samlede markedsandel.

- Det er også et vigtigt defensivt træk, fordi det forsvarer distributionen af vores egne produkter, lyder det fra Niels Wagner.

Sidste år øgede William Demant Holding sit aftryk på detailmarkedet ganske betragteligt, da selskabet opkøbte den franske forhandlerkæde Audika.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen