Berlingske Business

Hillary Clinton går i kamp mod høje medicinpriser

USA-CLINTON/
U.S. Democratic presidential candidate Hillary Clinton attends the Congressional Black Caucus Foundation's 45th Annual Legislative Conference Phoenix Awards Dinner in Washington September 19, 2015. REUTERS/Yuri Gripas Foto:

Der var mandag smæk til amerikanske medicinal- og biotekselskaber, efter at den demokratiske præsidentkandidat Hillary Clinton gik på Twitter for at varsle en plan mod de høje priser på receptpligtig medicin.

Præsidentkandidatens reaktion på det sociale medie fulgte sammen med henvisningen til en artikel på The New York Times. Den handler kort sagt om flere eksempler på biotekselskaber, der har opkøbt forskellige former for medicin for derefter at skrue priserne voldsomt i vejret.

Et eksempel i artiklen handler om det 62-årige lægemiddel Daraprim, som ifølge The New York Times er en standardbehandling af livstruende infektionssygdomme som eksempelvis HIV.

Midlet blev i august opkøbt af biotekselskabet Turing Pharmaceuticals, som med det samme løftede prisen for en tablet fra 13,50 dollar til 750 dollar - svarende til en prisstigning på mere end 5000 pct. Det betyder samtidig årlige omkostninger på flere hundrede tusinder dollar for nogle patienter, skriver The New York Times.

- Sådanne prisstigninger i specielt medicinalmarkedet er skandaløse. I morgen (tirsdag, red.) vil jeg komme med en plan for at gøre noget ved det, lyder reaktionen fra Hillary Clinton på Twitter.

Meldingen fra den demokratiske præsidentkandidat var med til at skabe nervøsitet blandt de amerikanske biotek- og medicinalselskaber i mandagens amerikanske handel, hvor eksempelvis Merck faldt med 2,2 pct., og Pfizer gik tilbage med 1,3 pct.

Det samlede indeks for bioteksektoren under Nasdaq - Nasdaq Biotechnology Index - noterede et fald på 4,4 pct. Værst gik det ud over Sequenom, der faldt med 16,8 pct., og Immunogen, der dykkede 15,9 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen