Berlingske Business

Her er ægteparret, der tjente en 6,7 mia. kroner på Viagra til kvinder

31BUSCindy-Whitehead.jpg
Når kampen for at få godkendt Viagra til kvinder var ved at blive for hård, fik hun kampgejsten tilbage igen ved på sin computer med de symbolske boksehandsker at læse et hav af mails fra kvinder, der fortalte, at midlet var vigtigt. Foto: Allen G. Breed /AP

Cindy og Robert Whitehead og det lille medicinalfirma Sprout Pharmaceuticals har formået, hvad ingen medicinalgigant har klaret: At få godkendt et lægemiddel til at øge kvinders sexlyst.

Sig ikke »Viagra til kvinder« til Cindy Whitehead. Hun bryder sig ikke om udtrykket.

Whitehead har brugt fire år af sit liv på at få USAs lægemiddelstyrelse, FDA, til at godkende det lægemiddel, som hendes lille medicinalfirma eksisterer for: Et middel til at hjælpe kvinder, som har mistet lysten til sex.

To gange tidligere har FDA afvist den lille lyserøde pille, der nu går under navnet Addyi. Men når kampen for at få midlet godkendt er blevet beskrevet som David mod Goliat, så er der mere end én årsag til det.

Med bare 34 personer på lønningslisten har Sprout Pharmaceuticals ikke haft en medicinalgigants skyts at væbne sig med. Ikke at det nødvendigvis hjælper. Faktisk havde den langt større Boehringer Ingelheim-koncern, der oprindelig udviklede midlet, helt opgivet, efter at FDA første gang sagde nej i 2010.

Ind i billedet kom så ægteparret Cindy og Robert Whitehead, som da drev et firma for testosteronprodukter til mænds sexualdrift. Det droppede de og satsede alt.

Og når det nu er lykkedes dem, trods endnu et afslag fra FDA i 2013, så tilskrives det især Cindy Whiteheads evne til at galvanisere en lobbykampagne helt op i USAs Kongres, som en række kvinde-organisationer også kastede sig ind i.

Feminisme eller profit

Kampagnen har først og fremmest kørt på det påfaldende i, at der fandtes over 20 potensmidler til mænd men intet til kvinder. Man anklagede ganske enkelt FDA for at have en kønsbias og afvise Addyi på grund af en risiko for bivirkninger, som andre midler til mænd har i samme eller måske større grad.

Nogle kalder det en sejr for feminismen, andre en opvisning i aggressiv markedsføring – en kidnapning af en feministisk dagsorden i profitøjemed. Blot 36 timer efter godkendelsen solgte Cindy og Robert Whitehead deres firma for en rund milliard dollar. Plus måske mere, da de begge vil forblive involveret. Holder potentialet, kan Addyi blive en »blockbuster« på et marked, der spås at nå op mod to milliarder dollar i omsætning.

TIL BM %2B ARKIV 5/7 NEUROSEARCH FORSKERE.

Kritikere peger på, at Cindy Whitehead nok har over 20 års erfaring i medicinalsektoren – hvor hun er en af de få kvindelige erhvervsledere – men at hendes baggrund er salg og marketing. Hun har før været omkring reklamebureauet McCann Erickson og shoppingkanalen QVC, hvor hendes fokus var brands til kvinder.

Whitehead – der på dagen for godkendelsen lod sig fotografere i lyserød kjole, neglelak og læbestift og med et par lyserøde boksehandsker på sin computerskærm – ænser ikke kritikken. Og fortæller, hvad der holdt hende gående, når også hun var tæt på at give op:

»I mine mørkeste stunder kiggede jeg bare på min indbakke og strømmen af breve fra kvinder, som fortalte mig, at det her var meget vigtigt.«

Kåre Schultz, topchef Lundbeck

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen