Berlingske Business

Hard-Kåre skal gøre hovedrent i Lundbeck

Kåre Schultz
Kåre Schultz forlod torsdag i sidste uge sin direktør-stilling i Novo Nordisk efter 26 års tro tjeneste. Han blev onsdag udpeget som ny topchef i Lundbeck. Foto:

Efter 26 års tro tjeneste og en dramatisk exit i Novo Nordisk er 53-årige Kåre Schultz udpeget som manden, der skal gøre hovedrent i Lundbeck og få det kriseramte medicinalselskab tilbage på sporet.

Med et solidt mandat om at rydde op, effektivisere og skære til træder den tidligere Novo-kronprins Kåre Schultz op på det øverste trin som topchef i den kriseramte medicinalvirksomhed Lundbeck. Schultz nåede blot at være arbejdsløs i seks dage efter et hårdt smæk med døren i Novo Nordisk, hvor hans drøm om at blive topchef i den succesfulde medicinalkoncern blev punkteret i sidste uge.

aaa

Og fra at have misset muligheden for at blive Danmarks mægtigste erhvervsmand hos Novo skal Kåre Schultz nu i gang med et større oprydningsarbejde hos Lundbeck, der har været hårdt presset af patentudløb og har udviklet sig til lidt af en rodebutik.

Forventningerne til Kåre Schultz er allerede tårnhøje. Det er ham, der skal redde Lundbeck op af suppedasen. Både analytikere, investorer og ikke mindst Lundbecks bestyrelsesformand, Håkon Björklund, har allerede fra dag et kaldt ansættelsen af Schultz for et »scoop« og samtidig stillet krav om, at han hurtigst muligt får vendt underskud til overskud.

Schultz dufter af succes og har været med hele vejen på Novos tur mod stjernerne. Da selskabet i 2002 var på hælene med den første nedjustering til årets resultat i 29 kvartaler, blev den dengang 40-årige Kåre Schultz sendt helt frem på broen og udnævnt til direktør for salg, marketing og produktion. Og han har siden fået sin del af æren for Novo Nordisks globale erobringstogt. Novo har ganske enkelt udviklet sig fra at være en dansk medicinalvirksomhed med fokus på det europæiske marked til at have hele verden som hjemmebane. Det har gjort Novo Nordisk til en ren pengemaskine for selskabets investorer.

Den kommende Lundbeck-direktør blev hos Novo Nordisk kendt som mand, der ikke havde hang til at rutte med ordene og satte stor pris på korte svar uden svinkeærinder. Han blev på de indre Novo-linjer beskrevet som kompromisløs og professionel og fik hurtigt det oplagte kælenavn Hard-Kåre.

Den 53-årige topchef har dog tilsyneladende mange strenge at spille på. Han er tidligere blevet beskrevet som både »festglad« og »hidsigprop«. Og hvordan hænger det nu sammen?

Jo, Kåre Schultz beskriver sig selv som et venligt menneske, der sætter samarbejde og socialt samvær højt. Og det med hidsigproppen stammer fra et interview i Jyllands-Posten fra 2013, hvor Kåre Schultz' søster, professor Majken Schultz fra CBS, afslørede et par anekdoter fra familiealbummet om, hvordan han som barn kunne blive voldsomt rasende, kaste med spejlæg, rive vindueskarme løs og kaste en madras ud af vinduet.

Selv fremhæver Kåre Schultz sin evne til at være en skarp analytiker og medgiver gerne, at tålmodigheden nok ikke er den største, hvis folk prøver at binde ham noget på ærmet, når han engang for alle har gennemskuet, hvordan tingene hænger sammen.

Novos kronprins bliver ny topchef i Lundbeck

I et portræt af Kåre Schultz i Berlingske fra 2010 fremhæver Schultz' nu forhenværende chef fra Novo Nordisk, Lars Rebien Sørensen, netop hans skarpe analytiske sans som en særlig egenskab.

»Han er en af de skarpeste analytiske hjerner, vi har herhjemme i Danmark. Han har et meget stort overblik og en stor arbejdskapacitet, og han er utrolig beslutningsdygtig«, lød skudsmålet dengang.

Kåre Schultz tiltræder som topchef i Lundbeck den 20. maj.

Finans-TV: Lundbeck får ny topchef

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen