Berlingske Business

Han skal sælge NNIT til investorerne

Kogut - NY
Overskrift
Per Kogut, direktør i NNIT, skal stå spidsen for børsnoteringen af NNIT. Foto:
 

Per Kogut er som adm. direktør manden, der skal sælge NNIT til investorerne. Han er ikke bange for, at OW Bunker-spøgelset kommer til at skygge for den gode historie, han vil sælge selskabet på.

Efter godt otte år i NNIT føler Per Kogut sig rigeligt klar til at møde investorerne i den forestående børsnoteringsproces af selskabet.

Novo Nordisk meddelte i dag i en såkaldt intention to float-meddelelse, at insulinkæmpen vil børsintroducere sit it-selskab.

Det sker efter mere end et års sonderinger og forberedelser.

nnit

»Vi har haft en undersøgelse kørende i et års tid, som vores ejer Novo Nordisk har ønsket. I sådan en undersøgelse skal man finde ud af om vi er parate og har den rigtige struktur, og det er man nåe frem til at vi har,« siger Per Kogut.

Han ser frem til at møde investorer og investeringsbanker, når han skal rundt og sælge de nye NNIT-aktier i de kommende uger.

»Ja, det er jeg klar til. Jeg har været her i godt otte år og kender virksomheden ud og ind. Det er en robust virksomhed, og jeg ser det præcis, som når jeg er ude og tale med medarbejdere, partnere og kunder om virksomheden. Der fortæller man om virksomheden, og det er stort set det samme budskab, der skal ud nu til investorer og banker,« siger Kogut.

NNIT

NNIT bliver det første selskab herhjemme, der vover pelsen og søger en børsnotering efter at det skandaleramte oliehandelsselskab OW Bunker gik konkurs bare syv måneder efter sin børsintroduktion.

»Vi læser selvfølgelig også aviser og ser, hvad der sker omkring os, men grundlæggende har det ikke påvirket noget som helst. Vi har været et år undervejs, og når man er det, så er man godt forberedt,« siger Per Kogut og fortsætter:

»Det er to meget forskellige selskaber, og vi ser ingen sammenhæng. Men vi er godt klar over, at det tiltrækker lidt ekstra opmærksomhed, at vi tager teten, efter det der er sket,« siger NNIT-direktøren.

NNIT

Det fremgår af meddelelsen, at Novo Nordisk som ejer holder fast i Danske Bank og Morgan Stanley som de to primære banker, der skal stå for børsprocessen. Til gengæld er Carnegie, som spillede en hovedrolle i børsiontroduktionen af OW Bunker, skiftet ud til fordel for SEB.

»Selvfølgelig tænker vi over tingene, og vi har haft mange rådgivere inde over til at hjælpe os. Det konsortium, vi har med Morgan Stanley, Danske Bank og SEB er vi meget trygge ved og har været grundige i udvælgelsen af. Der er kommet og gået nogle undervejs, men de ændringer der er foretaget er ganske udramatiske,« siger Kogut.

Jeres meget stor bånd til og afhængighed af Novo Nordisk vil meget sandsynligt være noget som investorerne vil spørge ind til, hvad vil du fortælle dem?

»For ti år siden var vi 100 procent leverandør til Novo Nordisk. Nu arbejder vi meget mere med andre kunder også, så fordelingen er cirka 50/50. Vi er over tid blevet mere markedskonforme i vores priser og har vist, at vi er konkurrencedygtige også sammenlignet med indiske og amerikanske konkurrenter,« siger Per Kogut.

Han ser det nære slægtskab med Novo Nordisk som en fordel.

»Det er ikke noget problem, det er snarere et kvalitetsstempel. Kunderne ude omkring ved, at vi  kender processerne, de ved at vi ved hvad der skal til for at servicere dem. Vi kommer med en DNA, som gør, at vi er attraktiv for medicinalkunder.« siger Per Kogut.

Han har stået i spidsen for en stor vækst i NNIT. I 2007 nåede omsætningen over 1 milliard kroner og i 2012 2 milliarder kroner. I det netop offentliggjorte 2014-regnskab kunne Kogut fremvise en omsætning på 2,4 milliarder. I forhold til 2013 er det en vækst på 9,3 procent.

De kommende år byder på mere vækst, lover han.

»Vi har i dag en markedsandel i Danmark på lidt over 6 procent. Det giver en stor mulighed for at vokse. Uden for Danmark er det mest oplagt at gå efter farmaceutiske virksomheder, og der skal også ske en vækst og den skal komme organisk, og det tager tid. Men gode ting tager tid,« siger Kogut.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen