Berlingske Business

Hård nyser: ALK-Abelló-aktien styrtdykker efter tab af USA-partner

Hård nyser
ALK-Abellós aktie falder hele 18,7 pct. til 955 kr. i den tidlige handel på fondsbørsen i København oven på den dårlige nyhed. (Foto: Maria Hedegaard/Scanpix 2013) Foto:

Investorerne reagerer med frygt og skuffelse, efter at medicinalselskabet ALK-Abelló sent tirsdag mistede sin amerikanske partner, MSD.

ALK-Abellós aktie falder hele 18,7 pct. til 955 kr. i den tidlige handel på fondsbørsen i København oven på den dårlige nyhed. Den er dermed er den klart mest faldende aktie.

MSD valgte at trække sig fra partnerskabet og give de fulde amerikanske rettigheder til ALK's allergivacciner tilbage til det danske selskab, som nu overvejer sin fremtid på det amerikanske marked. Selskabet trækker sig dog ikke helt.

»Det er har ikke været i overvejelserne. Jeg tror på, at det bliver et stort og vigtigt marked. Det, der er sket, vil nok forsinke udviklingen på mellemkort sigt, men på længere sigt kan det gå hen og blive en god ting for ALK, at vi nu selv har kontrol over vores fremtid i Nordamerika,« siger formand bestyrelsesformand og fungerende direktør Steen Riisgaard til Ritzau Finans.

Nordea-analytiker Michael Novod har dog allerede sænket sin anbefaling af ALK-aktien til "hold" fra tidligere "køb" og skåret sit kursmål til 938 kr. fra 1244 kr., viser data fra Bloomberg.

ALK har udviklet vacciner mod allergier som græs og såkaldt ragweed. De er på markedet i blandt andet USA og Europa. I Europa står ALK selv for salget, men havde udliciteret det til MSD, Merck, i USA. Men det samarbejde er altså nu droppet.

Allergimedicin

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen