Berlingske Business

Glad Chr. Hansen-boss: Forbedret cash flow er det bedste

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen
Overskrift
ARKIVFOTO. Foto:
TV
Overskrift
De danske TV-forhandlere kan risikere et hav at erstatningssager, hvis en sag fra august om digital TV kommer til at danne præcedens Foto:

Chr. Hansens topchef, Cees de Jong, glæder sig især over at kunne opjustere forventningerne til selskabets fri cash flow. De flere penge i kassen skyldes at der endelige er kommet styr på ny produktionsfacilitet i Avedøre.

Cees de Jong, topchef i Chr. Hansen er svært tilfreds med resultaterne i tredje kvartal af ingrediensvirksomhedens skæve regnskabsår 2014/15. Selskabet opjusterer på forventningerne til både organisk vækst og frit cash flow.


Selskabet oplevede en organisk vækst på syv pct., trukket af selskabet største forretningsområde, Cultures & Enzymes-divisionen, som med en organisk salgsvækst på otte pct. levede helt op til selskabets egne forventninger i et svært marked, som blandt andet er præget af aftagende vækst i salget af yoghurt.

Chr. Hansens topchef, Cees de Jong


Salgsvæksten i divisonen Health & Nutrituion aftog som ventet og landende på seks pct. i tredje kvartal, mens væksten for de første tre kvartaler foreløbigt ligge på 15 pct.


I selskabets division for naturlige farvestoffer blev væksten på seks pct. organisk i årets tredje kvartal.


»Jeg er meget glad for resultaterne. Culturs & Enzymes leverer i toppen af det spænd, vi har guide inden for. Vi vidste, at det ville blive svært i Health & Nutrion, fordi vi har mistet en kunde inden for dyrefoderområdet, men til gengæld leverede vi gode resulater inden for »Human Health«,« siger Cees de Jong til Berlingske Business.

Chr. Hansen Holding

I mio. euro9 mdr. 14/159. mdr. 13/14Ændr.
i pct.
Omsætning62555113%
Driftsres. EBIT16013915%
Nettoresultat1119418%
Egenkapital6946418%
Overskudsgrad25,6 pct.25,1 pct.


Det eneste område, hvor han er en smule skuffet er salget af naturlige farvestoffer.


»Hvis jeg skal fremhæve et område, hvor jeg er en lille smule skuffet, er det Natural Colors-divisionen. Her kunne vi godt have gjort det lidt bedre i Asia-Pacific-regionen, men der er gode forklaringer med ny ledelse og ændringer i produtionen,« siger Cees de Jong.


En smule støj i farvedivisionen ændrer dog ikke ved, at Cees de Jong benytter kvartalsregnskabet til at hæve forventningerne til resten af året en smule. Han forventer nu en organisk vækst på otte-ni pct. mod tidligere syv-ni pct.

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen


»Men endnu vigtigere er, at vi har øget forventningerne til vores fri cash flow fra 130 til 150 mio. Euro for resten af året. Det skyldes, at vi har øget indtægterne fra vores operationelle drift,« siger Cees de Jong.


Der er især én forklaring på, at Chr. Hansen kan se frem til flere kontanter i kassen resten af året. Det er, at selskabet efter nogen forsinkelse, endelig har fået en ny 100 tons stor tank til produktion af bakterier op at køre på selskabets fabrik i Avedøre uden for København.


»Det kan ses i vores EBIT-margin som voksede til 28 pct. i tredje kvartal, og som betyder, at vores EBIT-margin for årets første ni måneder nu er på 25,6 pct.,« siger Cees de Jong, der samtidig også mener, at en rationalisering af selskabets enzymproduktion, som nu er samlet i Danmark, har haft positiv indflydelse på indtjeningen i det seneste kvartal.


På den baggrund fastholder Cees de Jong forventningerne om en EBIT-margain på 26,5 pct. eller mere for hele regnskabsåret 2014/15.

Chr. Hansens topchef, Cees de Jong

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen