Berlingske Business

Gigantisk medicinalbryllup til 390 mia kr

Gigantisk medicinalbryllup til 390 mia kr - 1
Viagra-producenten Pfizer køber en amerikansk konkurrent for 390 mia. kr. Foto:

Verdens største pilleproducent, Pfizer, køber den amerikanske rival Wyeth i en handel til 68 milliarder dollar, eller 390 milliarder kr.

Viagra-producenten Pfizer har nu officielt fremsat købstilbuddet på Wyeth, der første gang blev omtalt af selskabet i sidste uge. Prisen er 68 milliarder dollar, eller 390 milliarder kr., hvilket er en præmie på 29 procent til aktionærerne i Wyeth.

Grunden til det gigantiske opkøb er, at Pfizer i 2012 vil miste hovedparten af de 12 milliarder dollar som selskabet årligt får i omsætning på det kolesterol-sænkende middel Lipitor, og derfor har brug for flere nye lægemidler.

Wyeth producerer blandt andet det anti-depressive middel Effexor, og købet af Wyeth vil øge Pfizers omsætning med 46 procent til 70 milliarder dollar årligt.

Et nødvendigt opkøb
"Pfizers laboratorier var ikke i stand til at skabe nok nye lægemidler til at erstatte omsætningen fra Lipitor. I takt med at det blev mere tydeligt følte Pfizer, at man var nødt til at gøre noget. De kunne have besluttet sig til at lade Lipitor forsvinde og blive mindre, men de vælger at blive større," siger analytiker Les Funtlyder fra aktiehuset Miller Tabak i New York til nyhedsbureauet Bloomberg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen