Berlingske Business

Genmab venter flere milepæle og færre omkostninger i 2015

genmab
Genmabs opjustering af forventningerne til 2015 tirsdag efter børslukketid har rod i forventninger om flere milepælsbetalinger fra selskabets partnere. Foto:

Genmabs opjustering af forventningerne til 2015 tirsdag efter børslukketid har rod i forventninger om flere milepælsbetalinger fra selskabets partnere.

Desuden er ventede forsknings og udviklingsomkostninger blevet forrykket fra 2015 til 2016.

Det fremgår af regnskabet for tredje kvartal.

Genmab venter nu en omsætning på 725-800 mio. kr., driftsomkostninger på 550-600 mio. kr. samt et driftsoverskud på 325-400 mio. kr. i 2015. Den tidligere forventning var en omsætning på 650-725 mio. kr., driftsomkostninger på 600-650 mio. kr. samt et driftsoverskud på 200-275 mio. kr.

genmab

Den større salgsforventning skyldes, at biotekselskabet nu estimerer større milepæle fra sine samarbejder for teknologiplatformen Duobody end tidligere. Desuden løftes forventningerne til milepælene fra partneren Janssen vedrørende lægemiddelkandidaten Daratumumab med 40 mio. kr. til 240-300 mio. kr. fra tidligere 200-260 mio. kr.

En eventuel godkendelse i USA af Daratumumab er ikke indregnet i forventningerne, da det "ikke er muligt præcist at forudsige timingen for en potentiel markedsføringstilladelse og det første kommercielle salg" af midlet. Milepælen, der kommer til udbetaling, hvis Daratumumab, godkendes er på 45 mio. dollar eller cirka 306 mio. kr.

Genmabs topchef Jan van de Winkel.

Eneste lille mørke sky i Genmabs forventningsafsnit er forventningen til selskabets royaltyindtægter fra partneren Novartis' salg af kræftmidlet Arzerra til behandling af kronisk lymfatisk leukæmi. Der ventes nu royalties på 80 mio. kr. mod tidligere 100 mio. kr.

Likviditeten ventes ultimo 2015 nu at udgøre 3000-3100 mio. kr. mod tidligere 2850-2950 mio. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen