Berlingske Business

Genmab-partner sluger schweizisk selskab for 30 mia. dollar

JOHNSON-JOHNSON-RESULTS/
ARKIVFOTO. REUTERS/Mike Blake Foto:

Genmabs amerikanske partner Johnson & Johnson er nået til enighed med Europas største biotekselskab, schweiziske Actelion, om et køb af virksomheden for 30 mia. dollar.

Det fremgår af en meddelelse.

Som led i aftalen udskilles Actelions forsknings- og udviklingsafdeling i et selvstændigt selskab, som Actelions nuværende aktionærer også får aktier i. Således modtager Actelions aktionærer 280 dollar, eller 280,08 schweizerfranc, samt en aktie i det udskilte selskab for hver Actelion-aktie, de ejer.

Billede

Actelion laver blandt andet lungemedicin og forsker i medicin til inflammatoriske sygdomme såsom sklerose.

Johnson & Johnsons venter, at overtagelsen vil accelerere koncernens omsætningsvækst. Desuden vil den fra dag et bidrage positivt til den justerede indtjening per aktie.

For Actelions aktionærer indebærer overtagelsen en væsentlig præmie i forhold til aktien slutkurs onsdag på 227,40 schweizerfranc.

Billede

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen