Berlingske Business

Genmab-direktør jubler efter nyt salg af rettigheder

Genmabs topchef Jan van de Winkel.
- Det er fantastiske nyheder for Genmabs aktionærer. Det er fantastiske nyheder for Ofatumumab, og det er endnu bedre nyheder for patienterne, siger Jan van de Winkel, administrerende direktør i Genmab til Børsen. Foto:

Milliardaftale mellem schweiziske Novartis og britiske Glaxosmithkline (GSK) for de resterende rettigheder til lægemidlet Ofatumumab, der er udviklet af det danske biotekselskab Genmab, kan være en renæssance for medicin tilmultipel sclerose. Af fremtidigt salg står det danske selskab til at modtage en tocifret royaltybetaling.

Det skriver Børsen.

- Det er fantastiske nyheder for Genmabs aktionærer. Det er fantastiske nyheder for Ofatumumab, og det er endnu bedre nyheder for patienterne, siger Jan van de Winkel, administrerende direktør i Genmab til Børsen.

Genmabs topchef Jan van de Winkel.

At Novartis, der ifølge medicinalanalytiker i Nordea Markets Michael Novod, er en stærk spiller på markedet for multipel sclerose, køber alle rettighederne må betyde, at det er noget selskabet virkelig ser potentiale i, mener både Michael Novod og Jan van de Winkel.

- Jeg tror, det her kan blive en renæssance for Ofatumumab. Markedet er enormt, og behovet for nye lægemidler er enormt, og vi har haft sensationelle data med Ofatumumab i fase to, tilføjer Jan van de Winkel til Børsen.

Genmabs topchef Jan van de Winkel.

Multipel sklerose er en sygdom, hvor immunforsvaret går til angreb på nervecellerne i centralnervesystemet. Sygdommen kan være stærk invaliderende for patienterne og berører på verdensplan 2,3 mio. mennesker. Ifølge Børsen, har lægemiddelmarkedet for multipel sklerose en værdi, som nærmer sig 15 mia. dollar, svarende til omkring 100 mia. kr.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen