Berlingske Business

Genmab: Darzalex-succes kan skabe kraftigt royaltyvækst

Genmabs topchef Jan van de Winkel.
Genmabs topchef Jan van de Winkel. Foto:

Det danske medicinalselskab Genmab har fået en særdeles flyvende start på salget af kræftmidlet Darzalex og kan ifølge flere analysehuse se frem til markant større royalties, når en salgsmilepæl på 3 mia. dollar nås i 2019.

Det skriver Børsen.

Genmab har sammen med den amerikanske partner, Johnson & Johnson, aftalt en royalty-trappe, der gør, at når Genmab passerer 3 mia. dollar i salg for Darzalex, går selskabet gradvist fra at få 12 pct. af salget til 20 pct.

Genmab logo PR-foto Genmab A/S

På grund af den gode start kan dette scenarie blive en realitet et stykke før antaget i den oprindelige aftale.

- Da vi underskrev aftalen med Janssen i august 2012, tror jeg ikke, at nogen i selskaberne havde forestillet sig en så hurtig og vidtstrakt lægemiddeludvikling og en så succesfuld lancering, skriver administrerende direktør i Genmab, Jan van de Winkel, i en e-mail til Børsen.

Finanshuset J.P. Morgan vurderer, at indtjeningen på Darzalex vil nå en femdobling inden 2020, og at royalties til Genmab derved vil nå fra 1286 mio. kr. i 2017 til 6438 mio. kr. i 2020.

Rotaltytrappen har udover J.P. Morgan ligeledes overrasket storbanken Citi, der ikke havde regnet med at 20. pct.-grænsen allerede ville blive nået ved en indtjening på 3 mia. dollar.

Genmab logo PR-foto Genmab A/S

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen