Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Genmab: Darzalex-succes kan skabe kraftigt royaltyvækst

Genmabs topchef Jan van de Winkel.
Genmabs topchef Jan van de Winkel. Foto:

Det danske medicinalselskab Genmab har fået en særdeles flyvende start på salget af kræftmidlet Darzalex og kan ifølge flere analysehuse se frem til markant større royalties, når en salgsmilepæl på 3 mia. dollar nås i 2019.

Det skriver Børsen.

Genmab har sammen med den amerikanske partner, Johnson & Johnson, aftalt en royalty-trappe, der gør, at når Genmab passerer 3 mia. dollar i salg for Darzalex, går selskabet gradvist fra at få 12 pct. af salget til 20 pct.

Genmab logo PR-foto Genmab A/S

På grund af den gode start kan dette scenarie blive en realitet et stykke før antaget i den oprindelige aftale.

- Da vi underskrev aftalen med Janssen i august 2012, tror jeg ikke, at nogen i selskaberne havde forestillet sig en så hurtig og vidtstrakt lægemiddeludvikling og en så succesfuld lancering, skriver administrerende direktør i Genmab, Jan van de Winkel, i en e-mail til Børsen.

Finanshuset J.P. Morgan vurderer, at indtjeningen på Darzalex vil nå en femdobling inden 2020, og at royalties til Genmab derved vil nå fra 1286 mio. kr. i 2017 til 6438 mio. kr. i 2020.

Rotaltytrappen har udover J.P. Morgan ligeledes overrasket storbanken Citi, der ikke havde regnet med at 20. pct.-grænsen allerede ville blive nået ved en indtjening på 3 mia. dollar.

Genmab logo PR-foto Genmab A/S

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen