Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Fyringer på vej i Coloplast

Fyringer på vej i Coloplast - 1
Coloplast lukker fabrikken i Espergærde Foto:

Mindst 400 skal fyres i Coloplast efter udmelding om lukning af fabrik i Espergærde. Medicokoncernen opjusterer forventningerne til overskuddet. (Opdateret 13:53)

Medicokoncernen Coloplast lukker sin fabrik i Espergærde og rykker produktionen til Ungarn. Koncernen skal ud i en fyringsrunde.

"Det niveau, vi kommer ned på i Danmark efter det her, betragter vi som det blivende niveau i Danmark. Det er det niveau, vi betragter som nødvendigt for, at vi kan lave innovation," siger administrerende direktør Lars Rasmussen til RB-Børsen.

Planen, der skal gennemføres over cirka tre år, indebærer, at fabrikken i Espergærde skal lukkes, hvilket medarbejderne er informeret om, oplyser direktøren. I alt skal der være 400-500 produktionsstillinger tilbage i Danmark ud af de aktuelle 900, fortæller han.

"Der bliver ingen afskedigelser inden 1. oktober, hvor Coloplast går ind i et nyt regnskabsår," siger Lars Rasmussen.

Flytter til udlandet
"I forlængelse af tidligere udmeldinger skal fabrikken i Espergærde også lukkes. Ligeledes skal dele af produktionen i Thisted flyttes til Ungarn. De positive økonomiske konsekvenser af planen er allerede indregnet i de langsigtede finansielle forventninger offentliggjort tidligere," hedder det i kvartalsregnskabet

Op til offentliggørelsen har analytikere peget på, at Coloplast kan have behov for at flytte dele af produktionen til lavtlønslande for at leve op til målsætningen om, at kun 15-20 procent af produktionen på sigt skal være i Danmark, og at fyringer derfor kunne komme på tale.

Skal de ansatte fyres, eller flytter de med?

”Det er ikke planlagt i detaljer. Det indgår i et samlet betragtningsgrundlag. Det, vi ved på den korte bane, er, at der bliver færre i produktionen," siger Elisabeth Geday, ekstern kommunikationschef i Coloplast.

Regnskab med lille tilbagegang
Coloplast har tidligere været ramt af problemer på det tyske stomimarked, og forventningerne til indtjeningen og overskud har været beskedne. Men her i tredje kvartal skruer man en anelse op for forventningerne til Coloplast. Før forventede man 16 procent i overskudgrad for hele året – nu har man med museskridt bevæget sig fra 16 til 17 procent. Samtidig forventes fortsat en organisk omsætningsvækst på fem procent i danske kroner, oplyser Coloplast.

Omsætningen er steget med fire procent fra 6,3 milliarder til 6,5 milliarder kroner. Dermed levede den næsten op til forventningerne. Det samlede resultat faldt med 6 procent fra 904 millioner kroner til 849 kroner.

For at have flere penge dropper selskabet samtidig aktietilbagekøbsprogrammet og lægger en halv milliard kroner tilbage i kassen.

Problemerne i Tyskland
I begyndelsen af 2009 udtrykte ledelsen frygt for, at finanskrisen ville få distributørerne til at mindske deres varelagre, og at det i givet fald ville betydning for selskabet. I samme ombæring nedjusterede Coloplast forventningerne til væksten i omsætningen fra ni til syv procent. Det er især det vigtige, tyske marked, der volder Coloplast problemer. Tidligere har udfordringerne i Tyskland alene trukket væksten i Europa ned med fem procentpoint.

Både Danske Bank og Sydbank oplyser, at regnskabet var som ventet. ´

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen