Berlingske Business

Fremtrædende investeringsbank: Lundbeck-håb ryger i skraldespanden

Lundbeck
Lundbeck-topchef Kåre Schultz må se i øjnene, at et af selskabets Alzheimers-håb aldrig nogensinde bliver til noget, mener amerikansk investeringsbank. Foto:

Amerikansk investeringsbank gnider ekstra salt i det sår, der i slutningen af sidste uge fik Lundbeck-aktien til at styrtdykke. Analytikerne i JP Morgan vurderer nemlig, at det danske medicinalselskabs satsning på et middel mod Alzheimers er på vej i graven.

Lundbecks aktionærer er for alvor landet på jorden igen, efter at selskabets aktie siden Kåre Schultz' entre som topchef sidste forår er skudt voldsomt i vejret.

Siden Lundbeck i slutningen af sidste uge måtte lægge kortene på bordet og fortælle, at en satsning på et Alzheimers-middel ligner en fuser, har medicinalselskabet fra Valby mistet mere end 17 pct. af sin markedsværdi, hvilket i kroner og ører svarer til et tab på over 9 mia. kr.

Lundbeck

I et kort notat om Lundbecks studie-flop konstaterer London-aktiehuset JP Morgan Cazenove, at det danske selskabs middel - kaldet idalopirdin - ser stendødt ud. Det skuffende Lundbeck-studie bærer i øvrigt det nu temmelig misvisende navn Starshine.

»Vi mener, at det er meget usandsynligt, at de to udestående studier vil vise mere positive resultater end Starshine, hvilket betyder, at vi forventer, at idalopirdin i sidste ende vil blive droppet,« skriver JP Morgan i en analyse.

30BUSLundbeck-collage.jpg

Hos Lundbeck lagde forskningsdirektør Anders Gersel Pedersen i sidste uge da heller ikke skjul på, at der er stor skuffelse at spore i selskabets forskningsafdeling.

»Vi er skuffede over resultatet af dette studie,« sagde Anders Gersel Pedersen i en yderst kortfattet meddelelse.

Hos JP Morgan ser analytikerholdet trods floppet med Alzheimers-midlet stadig positivt på den danske medicinal-aktie og skriver blandt andet, at markedets forventninger til Lundbecks nylanceringer og profitabilitet ser temmelig konservative ud.

Lundbecks kiks med idalorpidin rammer dog medicinalvirksomhedens selvforståelse som lidt af en mavepuster, da netop udvikling af medicin mod Alzheimers er et absolut kerneområde for selskabet.

Lundbeck har tre stoffer til behandling af Alzheimers i klinisk udvikling - herunder to kandidater i fase tre. Netop midlet idalopirdin, der udvikles med henblik på at forbedre patienternes opfattelsesevne, har Lundbeck tidligere selv beskrevet som en god kandidat til at blive det første nye Alzheimers-middel i mange år.

30BUSLundbeck-forside.jpg

Et lille kig i statistikkerne viser dog, at Alzheimers i årevis har trodset de fremmeste forskeres forsøg på at løse sygdomsgåden.

Et amerikansk studie fra 2014 viser nemlig, at der i perioden fra 2002 til 2012 blot var et enkelt Alzheimers-medikament, der strøg gennem nåleøjet, mens hele 244 kandidater floppede.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen