Berlingske Business

Fransk registreringsansøgning udløser trecifret millionbeløb til Zealand Pharma

Regioner kræver milliarder til sygehuse RB PLUS Regioner advare
Foto:

Den franske medicinalgigant Sanofi, der konkurrerer med blandt andet Novo Nordisk, har indsendt registreringsansøgning for sit kombinationsproduktet Lixilan til behandling af type 2-diabetes til de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA.

Det fremgår af en meddelelse det franske selskab onsdag morgen.

Lixilan er en kombination af GLP-1-analogen Lyxumia (Lixisenatid), der er udviklet af Zealand Pharma, og verdens bedst sælgende insulin, Lantus.

Indsendelsen af registreringsansøgningen udløser samtidig en milepælsbetaling på 20 mio. dollar (137 mio. kr.) til Zealand Pharma, oplyser det danske selskab i en separat meddelelse.

britt meelby

Betalingen bringer Zealand Pharmas samlede milepælsbetalinger op på 159 mio. kr. i 2015, hvilket er helt i overensstemmelse med selskabets forventninger. Det har nemlig også hele tiden været Sanofis plan, at registreringsansøgningen for Lixilan i USA skulle falde i løbet af fjerde kvartal.

Det Zealand Pharma-udviklede Lyxumia markedsføres også enkeltvis i både Europa og USA, efter at midlet opnåede markedsgodkendelse på det amerikanske marked i september. GLP-1-analogen er en konkurrent til Novo Nordisks storsælgende produkt i samme klasse, Victoza, men Lyxumia er langt mindre.

SANOFI-DIABETES/

Til gengæld kan der også være lidt kortere vej til markedet for Lixilan, som Lantus i øvrigt har store forventninger til, end tilfældet normalt er.

Sanofi har således indløst en såkaldt "prioritetskupon," der betyder, at den regulatoriske behandlingstid hos FDA, der normalt er omkring ti måneder, bliver forkortet til omkring seks måneder, hvis myndighederne accepterer registreringsansøgningen.

Lixilan er en konkurrent til Novo Nordisks kombinationsprodukt Ideglira (Xultophy), der kombinerer Victoza (Liraglutid) og insulinen Tresiba (Degludec).

britt

Tresiba - og dermed også Xultophy - fik i løbet af 2015 også banet vej for adgang til det amerikanske marked efter lang tids venten, fordi Tresiba i første omgang blev afvist i døren af FDA på grund af bekymringer om mulige risici for hjerte-kar-tilfælde ved brugen af midlet.

Derfor måtte Novo Nordisk gennemføre omfattende studier for at fastslå midlets sikkerhedsprofil, før der atter kunne indsendes registreringsansøgning i marts. Tresiba blev siden godkendt i slutningen af september, og dermed er døren til det suverænt største og vigtigste marked sparket op.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen