Berlingske Business

Forchhammer drømmer igen om den store gevinst

pix-forchhammer123
"Det var en fin fornemmelse pludselig at være med i noget godt," siger Peter Forchhammer med et grin. Foto: Asger Ladefoged

Fire år efter konkursen i 2008 havde Peter Forchhammer skabt sig en mindre formue på et norsk børscomeback og et dansk spilselskab. Millionerne har han spenderet på et strandet kinesisk engangssprøjte-eventyr. Oven på en dyr retssag i Hong Kong er projektet nu solgt til Lesotho i Afrika, og Forchhammer drømmer igen om den store gevinst.

Dette er historien om tre foretagsomme danskere med et banebrydende patent. Tre danskere, som ikke viger tilbage fra at bide skeer med en børsnoteret kinesisk gigant. De tre er også i clinch med Fjernøstens største advokatfirma i deres kamp for at få sat gang i en produktion af intelligente engangssprøjter, som kan spare tusindvis af menneskeliv.

Det hele startede med, at Peter Forchhammer løb ind i advokat John Adamsen i 2010. Adamsen, som i den brede offentlighed er kendt som advokat for Kurt Thorsen i PFA-sagen, havde gang i et projekt, som satte ild til Forchhammers iværksættergen.

Adamsen kendte en tidligere SAS-pilot, Mikkel Hetting, som havde opfundet en engangssprøjte, som via snild teknik var sikret mod genbrug. Sprøjten bliver simpelthen ubrugelig, når den har været anvendt én gang. En vigtig feature i udviklingslande, hvor mange menneskeliv spildes, fordi genbrugte sprøjter spreder AIDS og andre sygdomme.

John Adamsen var trådt ind i bestyrelsen i Hettings selskab Adject, og han og Hetting havde udtaget patent og fået sprøjten godkendt til at kunne deltage i offentlige udbud hos FN-organisationer som UNICEF og WHO. Forchhammer gik med i projektet, og humøret blandt de tre partnere var højt, da det lykkedes at lande en tiårig kontrakt med Kinas største børsnoterede medicoselskab, WeiGao, om at producere sprøjten. Et kæmpestort marked lå åbent, for der sælges hvert år 60 milliarder engangssprøjter i verden.

»Det var en fin fornemmelse pludselig at være med i noget godt. Jeg har altid været den finansielle mand, der blev slået over nakken. Nu var jeg inde i det pæne selskab, der gør noget for menneskeheden,« siger Peter Forch­hammer med et grin – for han vil naturligvis også godt tjene penge.

Millionstævning

Men så begyndte vanskelighederne. Da John Adamsen og Mikkel Hetting var i Kina for at forhandle de sidste ting på plads, trak kineserne sig pludselig. »Måske var det fordi vi ikke ville give dem ejerskab til den maskine, der producerer sprøjten – eller måske var det, fordi WeiGao fandt ud af, at de havde givet os en for gunstig kontrakt,« siger Peter Forchhammer.

John Adamsen vurderede, at der var tale om et kontraktbrud af dimensioner, og de tre partnere besluttede at stævne WeiGao ved en voldgift i Hong Kong og hyrede Fjernøstens største advokatfirma King & Wood Mallessons til at føre sagen.

»King & Wood fortalte os, at det ville koste et par mio. kr., og at vores chance for at vinde sagen var mellem 70 og 90 pct., så jeg siger ja til at bruge nogle af mine spareskillinger på at finansiere sagen mod at få aktier i Adject,« forklarer Peter Forchhammer.

Skillingerne havde han tjent ved at bistå med at børsføre et IT-selskab, Nio Inc., i Norge i 2011. Som betaling fik han en aktiepost, som var blevet 15 mio. kr. værd. Forchhammer havde også aktier i et dansk onlinespilselskab, Spilnu. Aktierne var placeret i hustruens selskab Mafo ApS og dermed beskyttet fra kreditorerne i konkursboet efter Forchhammers krakkede investeringsselskab Synerco.

Så lilleputten Adject stævnede selvsikkert giganten WeiGao for 38 mio. dollar eller op mod 200 mio. kr. ved en voldgift i Hong Kong. Det var den estimerede værdi af indtjeningen på sprøjten gennem ti år, hvis ikke kineserne havde brudt kontrakten. WeiGao svarede igen ved at stævne Adject for ni mio. dollar for misligholdelse af samme kontrakt.Men så begyndte om- kostningerne at løbe løbsk, og sagen endte med at koste 20 mio. kr. Peter Forchhammer skuldrede en stor del af udgifterne, som han lånte i netværket med sine IT- og spilaktier som sikkerhed.

Undervejs tilbød Wei-Gao et forlig på tre mio. dollar, men Adject sagde nej på King & Wood Mallessons anbefaling. I begyndelsen af 2013 kom afgørelsen fra Hong Kong International Arbitration Center så: Sølle halvanden mio. dollar fik Adject. Voldgiftsdommerne betegnede Adjects krav som »outrageous« – på godt dansk helt hen i vejret!

Som Forchhammer udtrykker det: Operationen lykkedes, men patienten døde. For ikke nok med at erstatningen blev langt mindre, end de tre partnere havde håbet – WeiGao mener også, at Adject skal betale de sagsomkostninger, som løb på efter WeiGaos tilbud om forlig.

Men Forchhammer, Hetting og Adamsen har ikke opgivet og stævner nu deres egen advokat, King & Wood Mallessons, for dårlig rådgivning: »John Adamsen er ved at udfærdige papirerne, og vi baserer vores klage på, at King & Wood Mallessons skriftligt stillede os i udsigt, at vi havde 70-90 pct. chance for at vinde sagen mod WeiGao,« siger Peter Forchhammer. De tre partneres krav mod advokatfirmaet lyder på 12 mio. dollar eller over 60 mio. kr. Det var så retssagerne – men hvad blev der af sprøjterne, som skal redde menneskeliv? Den nye plan er at få dem produceret i den afrikanske stat Lesotho. Adject er blot et salgsselskab, som ikke ejer licensrettighederne til den smarte engangssprøjte, så kineserne kan ikke få adgang til teknologien.

»John Adamsen har via sit netværk fået kontakt til en dansk forretningsmand i Sydafrika, Kai Christensen, som sammen med en britisk industripartner, Alistair Collins, har opbygget et godt forhold til Lesothos regering. Regeringen har nu erklæret sig villig til at skyde tre mio. dollar i projektet og bygge en fabrik i det afrikanske land,« fortæller Forch­hammer.

Ny opfindelse

Et nyt joint venture, Adject (Lesotho) PTY Ltd., er etableret, og direktøren for Lesotho National Development Corporation (LNDC), Joshua Setipa, har for nylig bekræftet Lesothos commitment til projektet i et brev til Kai Christensen dateret 30. maj, som Berlingske har set.

»En stor del af Lesothos indtægter kommer fra at sælge vand til Sydafrika, og regeringen vil gerne have gang i nye aktiviteter og har især peget på medico- og medicinalindustrien. En fabrik, der producerer engangssprøjter til hele Afrika, passer fint ind i denne strategi,« fortæller Peter Forchhammer.

Multiiværksætteren ser imidlertid allerede længere ind i fremtiden. For Mikkel Hetting har gjort en ny opfindelse, som ifølge Forchhammer vil revolutionere markedet for præfyldte sprøjter. »Jeg har fjernet mit fokus fra Lesotho til det her nye produkt, som kan blive et nyt dansk medico-eventyr med pro-duktion i Danmark,« siger han.DTU, jyske producenter og andre gode folk er ifølge Forchhammer involveret i at udvikle den nye præ-fyldte sprøjte, som kan produceres 60-70 pct. billigere og samtidig er endnu mere sikker, end den genbrugs-resistente sprøjte, som det nu er planen at få produceret i Lesotho.

»Vi forhandler allerede med flere store vaccineproducenter, som er begejstrede for at kunne droppe de traditionelle ampuller af glas. De nye sprøjter er af en ny type plastik og kan produceres med medicinen i,« siger Peter Forchhammer.

»Jeg vil også inddrage Aldo (Aldo Petersen er nyslået bestyrelsesformand for Brøndby og Forchhammers mangeårige ven og forretningspartner, red.) og Brøndby i det her. Fodboldklubber i Danmark og i resten af verden kan være med til at åbne døre til de store medicinalfirmaer. Klubberne kunne f.eks. få ti øre pr. solgt sprøjte i den tredje verden og hjælpe med til at få sikre kvalitetssprøjter og vaccine ud til verdens fattige.«

»Selvfølgelig vil vi ikke gå over åen efter vand. Vi vil også henvende os til Novo Nordisk og Bavarian Nordic. De vil måske nemmere og billigere kunne få deres produkt igennem på verdensmarkedet med Mikkel Hettings nye sprøjte,« siger Peter Forchhammer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen