Berlingske Business

Fem selskaber har fået patenttæsk for 140 mia. kr.

Medicinal
Medicinalselskabernes patenter er grundlæggende et udtryk for virksomhedernes vækstpotentiale og indtjeningsmuligheder. Foto:

Når de globale medicinalvirksomheder rammer en guldåre, kan de leve højt på deres opdagelse mange år frem i tiden.

Men har selskaberne ikke nye og innovative midler klar, når patentet på deres blockbuster løber ud, brager de direkte ind i en dundrende økonomisk øretæve.

medicon

Medicinalselskabernes patenter er grundlæggende et udtryk for virksomhedernes vækstpotentiale og indtjeningsmuligheder. Fra 2008 til 2014 mistede de seks medicinalkæmper Pfizer, Sanofi, Bristol-Myers Squibb, Eli Lilly, Novartis og Takeda over 140 mia. kr. i omsætning på otte forskellige produkter på grund af patentudløb, viser en opgørelse fra Berlingske Research.

Herhjemme har især Lundbeck fået store stryg af patenthammeren. Lundbeck mistede i 2014 sit europæiske patent på antidepressivet Cipralex, der i mange år havde udgjort den absolutte hjørnesten i selskabets omsætning. Selskabet mistede det tilsvarende patent i USA allerede i 2012. Lundbeck skal nu forsøge at erstatte de manglende milliardindtægter med nye midler.

Diabetes

De seneste års store patenttæv er en af hovedårsagerne til, at Lundbeck-topchef Kåre Schultz i august lancerede en større restruktureringsplan i Valby-virksomheden, der skal reducere selskabets omkostninger med tre mia. kr. med fuld effekt i 2017.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen