Berlingske Business

Fedme får dollartegn frem i øjnene på analytikere

Novo
ARKIVFOTO Foto:

Analytikere og aktiemarkedet venter spændte på, at resultaterne af Novo Nordisks afsluttende forsøg med Victoza som fedmemiddel skal begynde at tikke ind. Mange har allerede dollartegn i øjnene.

Fedme er et af de største og hurtigst voksende sundhedsproblemer i verden. Værst ser det ud i USA, hvor 69 pct. af befolkningen i dag er overvægtige med et Body Mass Index, BMI, på mere end 25, mens 36 pct. hører til kategorien fede med et BMI på over 30.

Men også på verdensplan bekymrer udviklingen. Ifølge Verdenssundhedsorganisationen, WHO, er halvanden milliarder voksne verden over overvægtige. Af de overvægtige skønnes 300 millioner kvinder og 200 millioner mænd at være direkte fede.

Dermed er Novo Nordisk, der allerede i dag befinder sig på et af verdens hastigst voksende medicinalmarkeder, diabetesmarkedet, på vej ind på endnu et lukrativt vækstmarked.

Sydbanks aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen er én af de medicinalanalytikere herhjemme, der har nærstuderet fedmemarkedet og forsøgt at give et seriøst bud på, hvad markedspotentialet for Victoza som fedmemiddel er.

»Mit skøn er, at lidt under 25 pct. af de 500 millioner voksne på globalt plan, som kan kategoriseres som fede, har et BMI på over 35, hvilket er Novo Nordisks målgruppe. Det svarer til cirka 115 millioner personer. Kan Novo Nordisk få fat i blot en brøkdel af de personer, bliver det til en milliardforretning,« siger Søren Løntoft Hansen.

Dyre lægemidler

Victoza hører i forvejen til i kategorien dyre lægemidler, og ifølge Søren Løntoft Hansen er der intet, der tyder på, at selskabet vil sætte prisen ned på Victoza til fedmebehandling, selv om det vil kræve op til næsten dobbeltdosis i forhold til, når det anvendes til diabetesbehandling. En dagspris for behandling med Victoza vil derfor formentlig komme til at ligge på omkring 20 dollar eller mere end 110 kroner.

»Jeg vurderer, at Novo Nordisk kan få fat i omkring én procent af de svært overvægtige, hvilket vil give et topsalg på 13 mia. kr. om året. Her er ikke taget højde for vækstfremskrivning, men medregner vi, at fedmeepidemien vil fortsætte med at vokse, når vi et topsalgsestimat på 22 mia. kr. årligt,« siger Søren Løntoft Hansen.

Til sammenligning ventes Novo Nordisk at have omsat for omkring 75 mia. kr. i 2012.

Novo Nordisk har ikke ønsket at kommentere Victoza til fedmebehandling yderligere, da selskabet i øjeblikket er inde i en stilleperiode forud for årsregnskabet 31. januar i år. Men selskabets topchef Lars Rebien Sørensen har selv bidraget til at tale forventningerne op, da han sidste år var ude med en melding i dagbladet Børsen om, at fedmeområdet kan blive lige så stort som diabetesområdet, hvilket ifølge avisen ville sige op mod 50 mia. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen