Berlingske Business

FDA langer ud efter tyvstartere med OTC-høreapparater

gtre
William Demant, grosserer, direktør. I 1910 overtog han ledelsen af Oticon efter faderen og Oticon-grundlæggeren Hans Demant's død. I 1957 overgik ejerskabet af Oticon til Oticon Fonden. Foto:

De amerikanske sundhedsmyndigheder, Food & Drug Administration (FDA), er i færd med at udarbejde rammerne for et marked til salg af såkaldte over the counter-høreapparater (OTC), der sælges uden om audiologer.

Idéen er, at et OTC-marked i USA skal kunne lette tilgangen til høreapparater i USA og skærpe konkurrencen på markedet.

OTC-kategorien er fortsat under opbygning, men alligevel har flere producenter allerede sendt produkter på markedet, der markedsføres som OTC-høreapparater. Det skriver The Hearing Review.

Der er særligt tale om nystartede selskaber og producenter af såkaldte PSAP (Personal Sound Amplification Products), der ikke er deciderede høreapparater og derfor ikke reguleret på samme måde.

Den går dog ikke, lyder det fra FDA, der tirsdag i denne uge ifølge The Hearing Review sendte et brev rundt, der advarer producenterne mod at markedsføre høreapparater som OTC-produkter, før markedskategorien officielt er oprettet.

FDA understreger, at høreapparater fortsat er en særskilt kategori, og at salg af den type produkter derfor skal følge alle de gældende regler og krav fra myndighederne.

FDA har foreløbig indtil august 2020 til at definere OTC-markedet i USA, som har været meget omtalt i industrien gennem de seneste år.

Derefter følger en offentlig høringsperiode, hvorefter FDA igen har 180 dage til at udarbejde de endelige vilkår for salgskategorien. Dermed har den endelige OTC-kategori fortsat lange udsigter.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen